Tien tips om gezond te eten

Gezond eten en een gezonde voeding is goed voor iedereen. Onze voeding is de basis van heel ons lichaam, je bent wat je eet. Of je nu gezond eet om je beter te voelen, om er beter uit te zien, om te kunnen afslanken, om meer energie te hebben of voor een beter humeur hier zijn 10 tips die je kunnen helpen om gezond te eten.

  1. Plan en bereid voor
    Zorg dat je alle belangrijke maaltijden van de dag op voorhand plant zo voorkom je dat je in verleiding wordt gebracht om snel iets te halen wanneer er weinig tijd overschiet en je geen zin hebt om iets te bedenken om te koken. Plan je maaltijden van de hele week bvb op maandag en zorg dat je alle ingrediënten tijdig in huis hebt, dan is de fastfood verleiding het kleinst, het is immers zonde om het eten wat je in huis hebt weg te gooien.
  2. Voorzie 5 of 6 kleine maaltijden per dag
    Door telkens kleine maaltijden te eten verspreid over de hele dag zorg je dat he bloedsuikerspiegel sterk gaat dalen. Wanneer je echt honger hebt is er meer kans dat je je gaat overeten. Wanneer je lichaam de hele dag door op voedsel kan rekenen zal je meer energie hebben en minder snel last hebben van dipjes.
  3. Ontbijt is je belangrijkste maaltijd van de dag
    Over het belang van het ontbijt blijkt niet iedereen het eens maar onderzoekers hebben vastgesteld dat het overslaan van het ontbijt de kans op zwaarlijvigheid met 450% doet toenemen. Zorg dat je ontbijt voldoende eiwitten, vezels, goede vetten en koolhydraten bevat en je dag kan goed beginnen.
  4. Eet gematigde porties
    Probeer te vermijden dat je jezelf overeet, ken je porties en kook ook niet meer. Maak beter iets minder klaar en eet na je maaltijd nog een stuk fruit. Wanneer je 5 tot 6 maaltijden per dag gebruikt moet je er voor zorgen dat je over een uur of 2-3 weer kan eten.
  5. Eet zo dicht mogelijk bij de natuur
    Met andere woorden probeer voedsel zo weinig mogelijk te manipuleren, hoe dichter bij de natuurlijke staat hoe beter bvb liever rauwe groenten dan gekookte.
  6. Eet langzaam en kauw goed
    Leer tijd te nemen voor te eten. Kauw je voedsel zorgvuldig. Je zal zien dat je meer geniet van je eten, alle smaken beter gewaar wordt en ook belangrijk verzadigd wordt voor je jezelf overeet.
  7. Lees etiketten van voedsel
    Neem in de winkel de tijd om zorgvuldig de ingrediënten te bekijken van producten. Let hier ondermeer op het percentage verzadigde en dierlijke vetten, de calorieën …. Doe ook de moeite om eens iets te leren over bestanddelen die je niet kent, je kan er alleen maar wijzer van worden. Ontoud ook hier: hoe dichter bij de natuur, hoe beter.
  8. Drink voldoende water
    Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, zorg er voor dat je voldoende water drinkt de hele dag door. Drink voor dat je dorst ervaart en probeer frisdranken te vermijden.
  9. Zorg voor een vezelrijke voeding
    Een goed uitgebalanceerd dieet bevat voldoende vezels, vezels zorgen voor een goede spijsvertering en andere levensnoodzakelijke processen in ons lichaam. Leer welke producten veel vezels bevatten en verwerk deze in je dagelijks dieet.
  10. Neem de tijd om te leren wat gezond is
    Leer niet wat gezond is via de reclame, vele reclame spots beloven dat hun product gezond is en dat je niet meer nodig hebt om gezond te eten. Informeer je over voeding en je gezondheid, enkel zo kan je echt weten wat gezond is.

Dit bericht is gepost op 1 oktober 2006 om 11:29 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Goede loopschoenen, een must!
Handen wassen om verkoudheid te voorkomen