Hoe kunnen we gewicht verliezen?

Veel mensen zijn de wanhoop nabij na het zien mislukken van elk dieet wat ze probeerden in het verleden. Mensen die kampen met overgewicht hebben meestal geen dieet nodig maar een verandering van hun eetgewoontes. Aankomen of gewicht verliezen is zo simpel als de basis van wiskunde: Wanneer we minder calorieën opnemen dan dat we gebruiken over een lange periode verliezen we gewicht, wanneer we meer calorieën eten over een lange periode komen we bij en verdikken we. Waarom schrijf ik 2 keer “een lange periode”? Het is belangrijk te weten dat we heus geen kilo’s gaan bijkomen wanneer we eens een dag meer calorieën opnemen en we gaan ook niet drastisch vermageren wanneer we 1 dag op ons eten letten. Ons lichaam vangt deze beperkte schommelingen in calorie-inname zo goed als volledig op.

Hoeveel calorieën hebben we nodig?

Als we willen afvallen moeten we weten hoeveel calorieën we per dag ongeveer gebruiken en hoeveel calorieën we ongeveer opnemen. Een volwassen vrouw verbruikt ongeveer 1500 calorieën per dag in rust, voeg daar nog eens 300 tot 600 calorieën bij voor fysieke activiteit (afhankelijk van de activiteit, duur, intensiteit…), dan komen we op ongeveer 2000 calorieën per dag. Voor mannen ligt dit iets hoger, rond 2500 calorieën per dag. Om de calorieën te berekenen die we via ons voedsel opnemen moet je alles wat je eet per dag omzetten in calorieën en daar de som van maken. Op http://www.calorielijst.nl zijn er tal van producten te vinden met hun energiewaardes in calorieën.
Willen we afvallen is het best om een lange periode iedere dag een kleine “calorie-schuld” te hebben, zo val je op een rustige manier af en heeft je lichaam niet het gevoel dat het aan het verhongeren is, wat bij vele crashdiëten wel het geval is, ons lichaam heeft dan de reflex om wanneer we teug calorieën gaan opnemen deze direct om te zetten in vet om volgende periodes van honger te overbruggen. Wanneer je op je gewenste gewicht bent gekomen moet je zorgen dat de calorie-inname en het calorieverbruik in evenwicht is om zo je streefgewicht te behouden.

Dit bericht is gepost op 7 oktober 2006 om 12:25 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten, gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Lopen, hoe er aan beginnen?
Hoe weet je of je hoge bloeddruk hebt?