10 tips om meer calorieën te verbruiken

Als je wil afslanken en vet verbranden kan je 2 dingen doen. Ofwel ga je op dieet en eet je minder calorieën ofwel blijf je evenveel eten maar ga je meer calorieën verbruiken. Waarschijnlijk is meer calorieën gaan verbruiken meer succesvol dan welk dieet dan ook. Wanneer je wil afslanken door vet te verbranden is er 1 vereiste: Meer calorieën verbruiken per dag dan dat je calorieën eet. Hier kan je 10 tips vinden om meer calorieën te verbruiken en zo vet te verbranden.

Probeer spieren bij te winnen

Door wat aan krachttraining te doen en zo wat spieren te winnen verbruik je niet alleen energie en calorieën tijdens je training maar de spieren verbranden ook nog eens meer calorieën. Zo verhoog je je metabolisme en kan je vet verbranden zonder minder te gaan eten.

Drink voldoende water

Een Duitse studie toonde aan dat het drinken van 2 glazen water je metabolisme met 30% verhoogt. Als je dit resultaat verder trekt zou het drinken van anderhalve liter water per dag 17000 extra calorieën per jaar verbranden, dit is ongeveer 2 kilo vet wat je extra verliest.

Vermijd alcohol

Wil je vermijden dat elke calorie die je eet direct zichtbaar is op de weegschaal, probeer dan alcohol te vermijden. Alcohol vertraagt namelijk het metabolisme en daardoor ga je minder calorieën en dus ook minder vet verbranden.

Verander geregeld van sport

Wanneer je vet en calorieën wil verbranden moet je proberen afwisseling te brengen in je trainingen. Ons lichaam is van nature getraind om zo zuinig mogelijk met energie om te springen, wanneer je telkens dezelfde training uitvoert zal je lichaam efficiënter met energie gaan omspringen en daardoor minder calorieën gaan verbranden. Ga je de ene dag lopen, probeer de ander dag dan te fietsen of te zwemmen. Zo vermijd je dat je lichaam gewend wordt aan de inspanningen.

Verhoog je proteïne-inname

Natuurlijk niet overdrijven maar wat extra eiwitten of proteïnen tijdens iedere maaltijd verhoogt ons metabolisme. Onze spijsvertering heeft meer energie nodig om proteïne te verteren. Maar overdrijf hier vooral niet mee, houd het proteïnegehalte tussen de 20 en 35 procent van je dieet. Te veel proteïne belast de nieren en kan juist vetopslag stimuleren.

Eet gezonde snacks de hele dag door

Door je lichaam de hele dag door van gezonde energie te voorzien voorkom je dat je metabolisme vertraagt, ons lichaam gaat zo efficiënt om met energie dat het zijn processen vertraagt van zodra en minder energie voorhanden is. Kies daarom ook voor 5 kleinere maaltijden per dag in plaats van 3 grotere.

Let op met geraffineerde koolhydraten

Er bestaan 2 soorten koolhydraten, geraffineerde koolhydraten en complexe koolhydraten. Verkies zoveel mogelijk complexe boven geraffineerde koolhydraten. Complexe koolhydraten zijn terug te vinden in volkoren graanproducten, fruit, groenten, noten, … geraffineerde koolhydraten komen vooral voor in suiker, chocolade, wit brood, witte rijst, taart, snoep… . Geraffineerde suikers vertragen ons metabolisme en zijn daarom te vermijden.

Probeer je trainingen te spreiden

Meerdere korte periodes van training of beweging zijn beter dan 1 lange workout. Na een inspanning draait je metabolisme nog een uur of 2 in een hogere versnelling, meerdere korte inspanningen zorgen dus voor een langere periode van verhoogde calorieverbranding dan 1 “langere” inspanning.

Probeer altijd te bewegen

Mensen die gedurende de hele dag bezig zijn en niet kunnen stilzitten verbruiken meer calorieën dan rustige mensen. Probeer dus te wandelen terwijl je telefoneert, kruis je benen elke 5 minuten, loop een keer meer door het kantoor, ga de post halen… Al deze extra kleine inspanningen doen ons meer calorieën en vet verbranden, hoe klein ze ook zijn op jaarbasis kunnen ze een groot verschil maken.

Zorg voor voldoende slaap

Een studie heeft aangetoond dat mensen die kampen met een chronisch gebrek aan slaap moeilijker energie verbranden dan anderen met voldoende slaap. De oorzaak ligt bij een verhoogde concentratie insuline en het stresshormoon cortisol. Wanneer je lichaam een slaaptekort heeft, heeft het energie te weinig om ons metabolisme op toeren te houden en efficiënt calorieën te verbranden.

Dit bericht is gepost op 22 oktober 2006 om 9:24 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Verkoudheid en sporten?
Spierpijn en stijfheid tijdens of na het sporten, enkele tips