Lopen, ademhaling en steken

Wanneer je pas begint met lopen is het belangrijk om je ademhaling onder controle te krijgen. De ademhaling zorgt voor zuurstof, zuurstof is nodig om je spieren te laten functioneren. Het belangrijkste om je ademhaling onder controle te houden is het ritme van het ademen.

Getrainde lopers hoeven niet op hun ademhaling te letten, zij ademen onbewust op het juiste ritme, bij beginnende lopers kan dit ritme soms problemen geven. Het inademen en uitademen moet op een constant ritme gebeuren, gelijklopend aan de snelheid waaraan je loopt.

Wanneer je rustig aan het joggen bent moet je minder ademen dan wanneer je stevig aan het hardlopen bent. Voor beginnende lopers geldt de regel: je moet rustig een gesprek kunnen voeren tijdens de inspanning zonder buiten adem te raken.

Wanneer je sneller gaat lopen merk je soms dat je ademhalingsritme niet meer gelijk loopt met je tred, het ademen voelt dan moeilijk en onnatuurlijk aan. Ons middenrif speelt hierin een belangrijke rol, veel beginnende lopers klagen wel eens over steken in de zij tijdens hun inspanning. Deze steken worden veroorzaakt door samentrekkingen in het middenrif.

Wanneer je steken hebt in je zij is dit een teken dat er iets schort aan je ademhaling. Om de steken weg te krijgen kan je proberen te wandelen met je armen gestrekt boven je hoofd terwijl je diep in en uitademt.

Na verloop van tijd ontwikkelt iedereen z’n eigen ritme van ademen tijdens het lopen, het is een kwestie van training en training van het middenrif.

Dit bericht is gepost op 3 november 2006 om 10:40 pm uur en is geplaatst in longen en luchtwegen, lopen.

Andere interessante artikels: Verrekking diepe kuitspier
Hoeveel energie verbruiken we?