Sporten en diëten de succesvolle manier om af te slanken

Wil je afslanken of afvallen dan is een combinatie tussen lichaamsbeweging en een dieet de meest ideale manier om succesvol extra kilo’s kwijt te geraken. Sporten zorgt voor een hoger calorieverbruik een verhoogt je metabolisme, maar om echt effectief en efficiënt vet te verbranden is enkel lichaamsbeweging meestal niet voldoende. Bij het sporten verbruiken we veel koolhydraten en slecht een klein percentage vet. Het opgeslagen vet in ons lichaam is een natuurlijke reserve voor tijden van honger en voedselschaarste, maar in onze westerse welvaart is er geen sprake van zulke periodes. De vetreserves zijn voorzien om langere periodes van schaarste te overleven, dus enkele uren sporten gaan echt niet veel veranderen aan de overtollige kilo’s.
Ook enkel een dieet zal in de meeste gevallen tot een succesvol gewichtsverlies leiden. Enkel via een dieet afvallen vergt volharding en geduld, het is niet gemakkelijk om jezelf uit te hongeren met al dat lekkers binnen handbereik, op dieet zijn in deze tijden van overvloed is geen lachertje, werkelijk altijd en overal kunnen we wel aan voedsel geraken. Wanneer je op dieet bent, gaat het menselijk lichaam leren leven met de verminderde energieopname, met als gevolg dat ons lichaam efficiënter gaat omspringen met energie en zo weer minder calorieën moet verbranden.
De combinatie van een gezond caloriearm dieet en gematigde sportbeoefening heeft meer kans op slagen doordat enerzijds de energieopname verminderd en anderzijds het energieverbruik stijgt. Het metabolisme lijdt niet door het dieet maar verhoogt zelfs door de verhoogde lichaamsactiviteit. Daardoor kan je op een gezonde manier blijven afvallen en gewichtverliezen zonder jezelf te dwingen tot het zoveelste crashdieet om je na een nieuwe teleurstelling weer over te geven aan het beruchte jojo-effect. Zowel voldoende lichaamsbeweging als een goed dieet zijn dus belangrijk als je met succes wil afslanken en die overtollige kilo’s kwijt wil. Door meer te bewegen ga je jezelf ook fitter en gezonder voelen en meer energie krijgen, dit is goed voor je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Wanneer je na verloop van tijd de resultaten op de weegschaal en in de spiegel begint te zien is dit nog een extra stimulans om het dieet met beweging vol te houden. De gezonde levensstijl heeft enkel voordelen maar geduld is een belangrijke factor. Afvallen gaat niet van vandaag op morgen, kilo per kilo, week na week. Volhouden is de boodschap.

Dit bericht is gepost op 21 november 2006 om 12:05 am uur en is geplaatst in afslanken en diëten, sporten en gezondheid.

Andere interessante artikels: Tips voor meer vezels in je dieet
Sporten met lege maag om af te vallen