Alles over calorieën

Calorieën tellen is al jaren een dagelijkse bezigheid voor vele mensen die een dieet volgen. Calorieën worden nauwkeurig geteld en zorgvuldig bijgehouden. Tegenwoordig bevat zowat elke verpakking van voeding wel ergens de vermelding van het aantal calorieën per 100 gram. Iedereen die dieet zal deze calorietabellen zeker weten te vinden. Maar wat zijn calorieën eigenlijk?

Wat is een calorie?

Een calorie is een eenheid van energie. We hebben de neiging om calorieën enkel te associëren met voedsel maar alle energievormen zijn uit te drukken in calorieën. 4 liter benzine bevat bvb ongeveer 31000000 calorieën. Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water 1 graad Celsius op te warmen. 1 calorie is gelijk aan 4184 joules, joules worden veelal in de fysica gebruikt.

Wanneer we zeggen dit blikje cola bevat 200 calorieën betekent dit eigenlijk dat er 200 Kilocalorieën in zitten. Wanneer het over voedsel gaat, spreekt man meestal in kilocalorieën.

Wat doen calorieën?

Mensen hebben energie nodig om te overleven, om te ademen, bewegen… Deze energie komt uit ons voedsel. Het aantal calorieën in voedsel bepaalt de potentiële energie waarde van dat voedsel. Een gram koolhydraten bevat 4 calorieën, een gram proteïnen of eiwitten bevat 4 calorieën en een gram vet bevat 9 calorieën. Voedsel is altijd een combinatie van deze 3 bouwstenen.

Een mens heeft gemiddeld 2000 calorieën per dag nodig om in leven te blijven. Dit verschilt van persoon tot persoon, 2000 is een globaal gemiddelde. Er zijn 3 hoofdfactoren die de energie behoefte bepalen.

  1. Basaal metabolisme ratio
  2. Fysieke activiteit
  3. verteren van voedsel

De basaal metabolisme ratio is de hoeveelheid energie die ons lichaam nodig heeft om te functioneren in rust. Dit is goed voor 60 a 70 procent van de calorieën die een mens per dag verbrandt. Over het algemeen hebben mannen een hogere basaal metabolisme ratio dan vrouwen.
Fysieke activiteit bepaalt ook het aantal calorieën dat we nodig hebben. De ene activiteit vereist al meer energie dan de andere. Op een uur joggen verbranden we ongeveer 400-500 calorieën.
Het verteren van voedsel vergt ook een hoeveelheid energie, we kunnen geen energie uit voedsel halen zonder er energie in te steken.

Calorieën en gewicht

Wat gebeurt er als we een overschot of tekort aan calorieën hebben? We verliezen of winnen vet. Een overschot van 3500 calorieën wordt ongeveer omgezet in 0,45 kg vetmassa. Je lichaam slaat vet op om reserves aan te leggen voor de dagen dat je energie te kort komt. (In onze westerse samenleving komen we zelden of nooit energie te kort, dus veel energie opslaan is echt niet nodig) De kunst is dus de juiste hoeveelheid aan calorieën te nuttigen, zo blijf je perfect op gewicht. Wil je afvallen zal je meer calorieën moeten verbruiken dan dat je nuttigt.

Dit bericht is gepost op 21 december 2006 om 12:21 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Jongeren met hoog IQ vaker vegetariër
Het koolsoepdieet