Wat loopt er fout bij mijn dieet?

Tal van mensen willen afvallen, vet verliezen en zijn op andere manier op dieet. Vele zullen niet het gewenste aantal kilo’s afvallen, de vetmassa gaat er niet zo vlot vanaf zoals we willen of we komen zelfs kilo’s bij na het mislukte dieet. Waar loopt het dan fout? De dieet industrie is big business en het ene dieet belooft al spectaculairdere resultaten dan het andere, wonderdiëten bestaan echter niet, enkel een grondige verandering in onze voedingsgewoonten kunnen leiden tot succesvol gewichtsverlies voor een langere periode. Wat zijn de voornaamste redenen waarom een poging tot afvallen niet lukt?

Eet alles en zoveel als je wil diëten

Veel van deze diëten klinken aanlokkelijk, afvallen en toch blijven eten wat we willen. Echter blijven de fysische wetten gelden: We vallen pas af als we meer energie verbruiken dan dat we opnemen. De balans van calorieën moet over een langere periode negatief zijn als we willen afvallen.

Ik moet mezelf uithongeren wil ik afvallen

Diëten met weinig calorieën kunnen zelfs gevaarlijk zijn en zouden enkel onder medische begeleiding mogen uitgevoerd worden en enkel wanneer er om medische redenen snel gewicht moet worden verloren is dit aan te raden. Wanneer we ons lichaam uithongeren gaat het efficiënter omspringen met energie, met als gevolg dat we na ons dieet minder energie gaan gebruiken en dus weer aankomen als we evenveel eten als voor het dieet. (jojo-effect) Honger jezelf niet uit, geleidelijk aan gewicht verliezen is gemakkelijker, gezonder en heeft meer kans op succes op lagere termijn.

Het koolsoepdieet hielp bij een vriendin

We kennen allemaal wel iemand die zweert bij een bepaald dieet of het nu het koolsoep dieet, het atkins dieet, brooddieet of elk ander dieet, al deze diëten werken zelden op langere termijn. Een plotse verandering van eetgewoonte kan snel tot gewichtsverlies leiden maar deze trend zet zich meestal niet door.

Verlies 10 kilo op 1 week!

Plots gewichtsverlies komt meestel voor het grootste deel van vochtverlies, de weegschaal mag misschien zeggen dat je gewicht verloren bent maar veel van dat verlies is geen vet maar water. Een halve kilo per week afvallen is een veel beter plan, dit betekent 500 calorieën per dag te weinig eten, dit kan door gezond te eten en voldoende lichaamsbeweging zonder problemen.

    Dit bericht is gepost op 17 januari 2007 om 9:43 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

    Andere interessante artikels: 10 voedingsmiddelen tegen hoge cholesterol
    Gezond eten maakt scholieren intelligenter en braver