Fascinerende gezondheidsweetjes

Waarom is opwarmen of warming-up voor een training zo belangrijk? Het doel van de opwarming is het lichaam langzaam voor te bereiden op de komende inspanning, hart en bloedvaten op toeren krijgen en pezen en spieren soepel krijgen om zo sportblessures te vermijden.

Intensiteit versus vetverbranding. Vaak hoor je zeggen dat je meer vet zal verbranden tijdens een matige inspanning dan bij een intensieve inspanning. Theoretisch klopt dit ook voor een groot deel, enkel vergeten we meestal een belangrijk woord: “procentueel”, procentueel verbranden we meer vet tijdens een matige inspanning dan bij een intensieve inspanning. Een voorbeeld: Wanneer je 30 minuten sport aan een matige intensiteit kan je ongeveer 200 calorieën verbranden, ongeveer 60 procent van deze calorieën zal van vetverbranding komen (120 calorieën). Wanneer je echter de intensiteit van de training verhoogt (bvb 75% van je maximale hartslag) kan je ongeveer 400 calorieën verbranden, procentueel zal hier slechts ongeveer 35 procent energie uit vetverbranding komen (140 calorieën). Procentueel gezien hebben we minder vet verbrand maar uiteindelijk hebben we in totaal wel 20 calorieën meer vet verbruikt.

Calorieën tellen tijdens trainingen is bijna nutteloos, deze cijfers moet je altijd met een korreltje zout nemen. Afhankelijk van de intensiteit en de duur van de inspanning kan je metabolisme nog tot 24 uur na de inspanning in een hogere versnelling draaien en verbrand je dus nog extra calorieën.

Plantaardige oliën zijn niet altijd gezond! Palm en kokosnootolie bevatten verzadigde en dus schadelijke vetten, waar mogelijk kunnen deze best worden vervangen door olijfolie.

Dit bericht is gepost op 29 januari 2007 om 9:06 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Gezond eten maakt scholieren intelligenter en braver
Trager eten doet minder eten