Gewicht verliezen gaat traag, zeer traag

Als je wil afvallen en vet wil verliezen moet je geduld hebben, het heeft geen zin om crashdiëten van enkele dagen te plannen als je echt wil afvallen. Vele formules, poedertjes, pillen, zalfjes en wonder fitnesstoestellen beloven dat de kilo’s vet er af zullen vliegen, in een mum van tijd heb je een slanke lijn en voel je je beter. De realiteit is meestal iets minder voortvarend, als je wil afvallen zal je geduld en doorzettingsvermogen moeten hebben, meer dan je denkt zelfs. Dit is wat afslanken zo moeilijk maakt, de meeste mensen geven het op als ze na een week of 2 geen spectaculaire resultaten zien. Bij het diëten is het dan ook belangrijk om realistische doelen te stellen, je moet geen 5 kilo vet willen verbranden in 1 week tijd. Ongeveer 50% van de mensen die aan een dieet of afslankkuur beginnen geven het op na 2 weken omdat ze geen spectaculaire resultaten zien van hun inspanningen.
Hoeveel moeten we bewegen als we vet willen verbranden?
Een goede vuistregel is dat je ongeveer 4500 calorieën meer moet verbranden dan je eet om een halve kilo vet te verbranden. Over het algemeen verbranden we een 100 calorieën per 10 minuten lichaamsbeweging (matige intensiteit). Lopers kunnen ongeveer tellen op 100 calorieën per anderhalve kilometer dat er gelopen wordt. Als we de som maken zou je dus een slordige 67,5 kilometer moeten lopen wil je een halve kilo vet willen verliezen. Deze regels zijn algemeen aanvaard maar iedereen zal anders reageren op fysieke activiteit, een correcte voorspelling maken van het effectieve verloren gewicht is onmogelijk.
Valkuilen bij beginnende sporters
Sommige beginnende sporters steken energie in het sporten maar gaan tegelijkertijd op andere vlakken energie besparen. Bvb sporten i.p.v. in de tuin werken, poetsen… Sporten zou niet ten koste mogen gaan van fysieke activiteiten, pas als je dingen als tv kijken vervangt door sporten ga je extra profijt halen uit je activiteit.

Wanneer je gedaan hebt met sporten moet je de verleiding om meer te gaan eten kunnen weerstaan, het heeft geen zin om te gaan sporten en daarna extra calorieën naar binnen te werken. Probeer meer te bewegen en evenveel of minder te eten, dan rendeert je sportieve activiteit.

Wanneer je pas begint met een nieuwe sport verbruik je meer calorieën dan wanneer je goed getraind bent, gaande weg wordt je lichaam efficiënter. Dus in het begin zal je iets meer gewicht verliezen dan na enkele weken, ook dan moet je proberen vol te houden, enkel de aanhouder kan gewicht blijven verliezen.

Als je met succes gewicht wil verliezen is een combinatie van lichaamsbeweging en gezonde voeding de beste manier om succes te boeken. Minder calorieën opnemen en er meer verbranden, afvallen is een beetje wiskunde. Langzaam maar zeker leidt deze combinatie tot permanent gewichtsverlies en ook niet te vergeten tot een betere algemene gezondheid.

Dit bericht is gepost op 7 februari 2007 om 12:40 am uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Fouten bij het kopen van loopschoenen
Hoge cholesterol kan leiden tot beroerte