Hou je gewichtstoename onder controle

Je moet je riem een beetje losser maken; de elastiek van je ondergoed vormt een geometrisch patroon op je taille; de droogkast laat alles krimpen. Dit is gewichtstoename! Zoals bij de meeste mensen, kan je tot vier kilo aankomen zonder dat je het zelfs merkt. “Sommige mensen komen gewicht bij wanneer er een verandering is in hun normale routine. Waarmee ze bezig zijn, laat hun niet toe om te eten zoals ze ervoor aten, zodat de extra kilo’s zich beginnen op te hopen,” zegt Susan Kraus, klinisch voedingsdeskundige aan het Hackensack University Medical Center in New Yersey.

Maar of het nu het resulaat is van teveel op restaurant te gaan, te veel zoetigheden of een blessure waardoor je niet meer kan gaan sporten, wanneer je meer eet of minder beweegt zal het resultaat hetzelfde zijn: gewichtstoename. En wanneer je deze extra kilo’s niet direct kwijtspeelt, zou het kunnen dat je ze nooit meer kwijtgeraakt en er zelfs nog enkele bijkrijgt. “Hoe langer je op een bepaald gewicht zit, hoe groter de kans dat je lichaam dat gewicht als normaal gaat zien – wanneer je probeert te diëten, zal je lichaam denken dat dit abnormaal is en signalen uitzenden om het terug te normaliseren, zoals hongersignalen,” zeg Robert Yanagisawa, directeur van het Weight Management Program op de Sinai School of Medicine in New York. Hij zegt dat je niet extreem moet bijkomen, want zelfs 5 kilo extra kan je gezondheid al in het gedrang brengen. Als je BMI al hoog is, wanneer je hoge bloeddruk hebt, of diabetes, kan zelfs een kleine gewichtstoename al ernstige gevolgen hebben voor je welzijn.

Wanneer je een verandering in je normale eetpatroon hebt gehad, bijvoorbeeld omdat je op vakantie of citytrip bent geweest of bij de feestdagen, moet je enkel terugkeren naar je vorige, normale eetpatroon om je aangekomen gewicht te verliezen, volgens Yanagisawa. Een dieet is zelfs niet nodig! Maar het kan moeilijker zijn dan het lijkt. “Immers, als je je hebt overeten gedurende verschillende weken, is het gemakkelijk om te zeggen, ‘Wat maakt één koekje of één stukje chocolade meer nog uit?’ Wanneer je het gewend raakt om meer te eten, is het makkelijk om meer te blijven eten en niet terug te keren naar je vorige, gezondere eetpatroon,” zegt hij. Dan is het misschien handig om een formeel dieet te volgen, gedurende enkele weken.

Wanneer je op dieet gaat, kies dan voor een gebalanceerd dieet maar focus op een lagere calorie-inname dan je ervoor hebt gehad. Je kan ook je tussendoortjes minderen, hierbij neem je de meeste lege calorieën op. Of eet gewoon bij iedere maaltijd iets minder dan normaal, ook bij tussendoortjes. Drink water in plaats van frisdrank, hiermee spaar je al 200 calorieën. Controleer ook of deze methode werkt, wanneer je na enkele nog altijd op hetzelfde gewicht zit, zal je het moeten aanpassen. Zeer belangrijk: combineer je dieet zeker met lichaamsbeweging.

Dit bericht is gepost op 9 mei 2007 om 10:49 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Verhoogd risico op hart- en vaatziekten door transvetten
Hou je honger onder controle