Eten voor het slapen gaan

Je hebt de volgende goede raad vast al eens gehoord: “Niet meer eten voor je naar bed gaat!” Mensen die gewicht proberen te verliezen horen dit waarschijnlijk voortdurend. En vaak wordt het zelfs aangeraden aan mensen die niet op dieet zijn. De logica achter het advies lijkt redelijk: als je eet en daarna direct gaat slapen, zal je lichaam het voedsel dat je at eerder omzetten in vet dan het gebruiken als brandstof. Daardoor zul je uiteindelijk verdikken.

Maar is het waar? Komen mensen die ’s nachts eten meer aan dan mensen die geen hap meer binnenkrijgen na acht uur ’s avonds? Of is het een mythe?

Er is ondertussen al veel onderzoek gebeurd naar de timing van maaltijden. De meeste studies hebben hierbij gefocust op het effect dat het overslaan van ontbijt geeft, ’s nachts eten heeft tot nu toe minder interesse opgewekt. De resultaten geven je moeder gelijk: het is slecht om je ontbijt over te slaan. Mentale functies blijken beter te werken bij kinderen die ontbijten, dit werd gemeten aan de hand van geheugentesten. Over de effecten bij volwassenen is er minder geweten. Het overslaan van ontbijt is ook geassocieerd met schijnbare ongerelateerde gedragen die een negatieve impact hebben op de gezondheid, zoals roken, weinig lichaamsbeweging en het eten van voedsel met een lage voedingswaarde.

Er werd ook onderzoek gedaan naar het eten van frequente kleine maaltijden versus enkele grote maaltijden, een regelmatig versus onregelmatig eetpatroon en het overslaan van ontbijt bij mensen die gespierd, dik of gewoon zijn. Maar een studie die de vraag: “Wanneer de calorie-inhoud constant blijft, zal ’s nachts eten (net voor het slapen gaan of in het midden van de nacht) dan leiden tot gewichtstoename?” beantwoordt, is niet te vinden. Er is wel bewezen dat mensen die frequent eten, of het nu overdag of ’s nachts is, geen effect ondervonden op hun lichaamsgewicht. Ook zag men geen verschil tussen mensen die ’s nachts al eens uit hun bed kwamen voor een hapje en mensen die ’s nachts niet aten. Ook werd gezien dat wanneer mensen meer eten bij het ontbijt, ze minder eten gedurende de dag, terwijl mensen die meer ’s avonds eten, over het algemeen meer eten. Veel van deze studies zijn waarschijnlijk geen accurate reflecties van de echte eetgewoonten van de proefpersonen. Maar in geen enkele van de studies beweren de onderzoekers dat het slecht is om ’s nachts te eten. Blijkbaar is het belangrijker dat de totale voedselinname over 24 uur gebalanceerd is dan het moment waarop er gegeten wordt.

Maar er zijn nog andere redenen waarom je beter voorzichtig bent met eten. Bij mensen die last hebben van GERD (gastroesophageal reflux disease), kan eten voor het slapen gaan problemen geven. Wanneer je neerligt om te slapen, komt de verbinding tussen de slokdarm en de maag horizontaal in plaats van verticaal. Mensen met GERD kunnen daardoor meer last hebben van symptomen wanneer ze gaan liggen na het eten. Ook kan eten voor het slapen gaan, zorgen voor een slechte slaapkwaliteit en nachtmerries. En zeker cafeïne en alcohol moet vermeden worden voor je in je bed kruipt!

Dit bericht is gepost op 29 juli 2007 om 8:03 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten, gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Cholesterol verlagen op een natuurlijke manier
Verslaafd aan zonnen?