Hoe verlies je gewicht?

Een grote fout die veel vrouwen (en mannen) maken als ze gewicht willen verliezen, is dat ze hun dagelijkse calorie-inname drastisch terugschroeven en veel eten verbannen naar de taboelijst. Dit is niet de juiste manier. Bij zo’n zware maatregelen zal je metabolisme vertragen, waardoor je meer vet opslaat. Vervolgens voelen veel mensen zich gefrustreerd en geven ze snel op, in de hoop het met een ander dieet beter te doen. Dit verschijnsel noemen we jojodiëten.

Voeding

De belangrijkste factor als je gewicht wil verliezen is je voeding. De kwaliteit van je voedsel spiegelt zich rechtstreeks af op je lichaam. Hoeveel lichaamsbeweging je ook hebt, zonder gezond voedingspatroon is dit een maat voor niets. Gezond eten wil in dit geval niet zeggen dat je alles moet laten vallen, maar wel dat je bepaalde producten met mate moet eten. Als het grootste deel van je voeding bestaat uit granen, groenten en fruit, ben je goed bezig.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een tweede belangrijke factor. Maak tijd om te sporten en plan je sportieve uurtjes op voorhand! Sport moet voorrang krijgen op andere zaken en je moet het in je agenda inplannen, net als een afspraak bij de dokter. Blijf consequent op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip sporten. Lichaamsbeweging moet een gewoonte worden!

Maar niet alleen je uitsloven op de fitnesstoestellen telt, ook kleine dingen als de trap nemen in plaats van de lift of met de fiets naar de bakker gaan in plaats van de auto, kunnen al een groot verschil maken!

Attitude

Probeer een positieve instelling te behouden. Een gezonde geest in een gezond lichaam, een gezegde waar alleen maar waarheid in schuilt! Herhaal voortdurend tegen jezelf dat je gezonder en slanker wordt door te sporten. Hoe meer aanmoediging, hoe beter! Als je een gezond slaatje eet, denk dan niet aan die junkfood die je had kunnen verorberen maar aan hoe fit en krachtig je je voelt als je goed eet. Je hoeft je levensstijl niet helemaal te veranderen om gewicht te verliezen, vaak kom je al heel ver door een paar simpele aanpassingen. Probeer je routine van slechte gewoontes te doorbreken en door nieuwe gewoontes te vervangen.

Dit bericht is gepost op 31 juli 2007 om 4:56 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Hoe behandel je acne?
Energieboost door lichaamsbeweging!