Kleine maatregelen voor een groot gewichtsverlies

Vermageren vergt veel inspanning en doorzettingsvermogen. Gaandeweg verlies je vaak je enthousiasme. Maar enkele kleine ingrepen kunnen al het verschil maken, waardoor je deze keer wel zult volhouden.

1. Groen mag altijd!

Eet voor je aan de hoofdmaaltijd begin een lichte salade of soep. Zo zorg je ervoor dat je al op voorhand een vol gevoel krijgt, alleen door voedsel met weinig calorieën. Na het ‘voorgerechtje’ zul je minder eten van je calorierijke maaltijd.

2. Snacks zijn oké

Een kwartiertje voor de maaltijd kan je al wat gezonde vetten tot je nemen: een handvol noten, een paar schijfjes meloen, een beschuit met pindakaas. Zo activeer je ghreline (het ‘hongerhormoon’), dat aan je hersenen doorgeeft dat je verzadigd bent.

3. Wees een vroege vogel

Als je op dieet bent, kun je het meeste voedsel best vroeg op de dag eten. Veel mensen die op dieet zijn, eten juist minder bij het ontbijt en de lunch. Maar hierdoor worden ze hongerig. Hoe meer calorieën je vroeg op de dag eet, hoe minder je ’s avonds zult eten.

4. Las de drie uur-regel in

Wil je gewicht verliezen, dan moet je je metabolisme actief houden. Eet per dag ongeveer om de drie uur, eet drie (gematigde) maaltijden en drie tussendoortjes van ongeveer 100 calorieën. Het eten van kleine maaltijden op een regelmatig tijdstip houd je bloedsuikergehalte constant, geeft je voldoende energie en weerhoudt je van overeten.

5. Let op met drankjes

Volgens een onderzoek van Richard Mattes van de Purdue University passen mensen hun dieet vrijwel altijd aan als ze een calorierijke snack gegeten hebben, maar niet na het drinken van een glas frisdrank barstensvol calorieën. Je kunt deze drankjes vervangen door drank met minder calorieën, maar volgens een ander onderzoek gaan mensen die drankjes drinken met weinig calorieën uiteindelijk wel meer eten.

6. Kies vrienden die weinig eten

Hoeveel we eten, is voor een groot stuk afhankelijk van hoeveel we zien eten. Ga dus best niet uit eten met vrienden die zeer grote eters zijn. Zet je op een feestje ook niet naast de tafel met hapjes. Als je iedereen ziet eten, zul je er op een zeker moment onbewust zelf naar grijpen. Ga liever aan de andere kant van de kamer staan.

7. Poets je tanden

Als je je tanden meteen na de maaltijd poetst in plaats van te wachten tot net voorje naar bed gaat, ben je minder geneigd zijn om te snoepen. Als je dan zin hebt in een snack, houden je gepoetste tanden je tegen.

Dit bericht is gepost op 1 augustus 2007 om 3:27 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten, gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Energieboost door lichaamsbeweging!
Echt fruit of vitaminepillen?