3 geheimen voor een geslaagd dieet

Al te vaak loopt een dieet niet zoals je het op voorhand gewenst had. Toch bestaan er drie, zeer simpele geheimen die van ieder dieet een succes kunnen maken!

Houd je hoofd erbij

Volgens een studie zal een vierde van de vrouwen die op 1 januari aan een dieet beginnen, na een week weer hervallen in hun oude eetgewoonten. Reden? Ze zijn er gewoon nog niet klaar voor en hebben zich te weinig voorbereid. In de keuken liggen nog restjes van de voorbije feesten, meestal hebben ze nog geen tijd gehad om na te denken over hoe ze eraan zullen beginnen.

Stel jezelf dus eerst de vraag waarom je eigenlijk wilt afvallen. Wees eerlijk met je antwoord. Wil je gewicht verliezen om een kleinere maat te hebben in je kleding of om terug in die oude broek te passen, geef je kledingstukken dan een opvallende plaats in huis. Als je wilt afvallen om gezondheidsproblemen, hang dan foto’s van je dierbaren op.

Vermijd emo-eten. Als je je iets slechter voelt, grijp dan niet meteen naar een zak chips. Geef jezelf andere beloningen, zoals een middagje winkelen of een massage.

Tijdens ieder dieet gaat het soms goed en soms iets minder goed. Het kan gebeuren dat je gewicht een weekje stagneert of zelfs dat je terug een beetje bijkomt. Schiet dan niet in paniek, maar ga rustig na of je je eetgewoonten de laatste dagen terug veranderd hebt.

Eet zo traag mogelijk, zodat je hersenen de tijd krijgen om duidelijk te maken wanneer je genoeg gegeten hebt. Concentreer je op je eten en neem de tijd om ervan te genieten.

Prik op voorhand de dag vast dat je met je dieet van start wilt gaan. Doe op voorhand voldoende boodschappen. Neem je tijd om veranderingen door te voeren.

Winkel bewust

Als je gaat winkelen, zou de ene helft van je winkelkar gevuld moeten zijn met graanproducten, de andere helft met proteïnerijk voedsel (vis, kip), zuivelwaren (magere yoghurt, ontvette melk, dieetkaas) en gezond vetten (noten, olijfolie). Stel op voorhand een winkellijstje op en zorg voor voldoende variatie.

Stem je huis- en werkomgeving af op je dieet

Ook wat je in huis hebt liggen, kan van invloed zijn op het wel of niet slagen van een dieet. Ruim op voor je aan je dioeet begint. Zo kun je de grote lepels vervangen door kleintjes, zodat je minder eten op je bord schept. Wat op je bord ligt, eet je doorgaans op. Laat je aanrecht en tafel leeg. Als je op tafel een doos koekjes laat staan, zul je meer zin hebben er eentje te nemen dan als je niets ziet staan. Haal meteen na het eten alle restjes weg.

Dit bericht is gepost op 2 augustus 2007 om 3:23 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Ben jij een emo-eter?
Overgewicht riskant voor prostaatkanker