Hoe krijg je een platte buik?

Een platte buik hebben… mensen hebben er veel voor over, zeker wanneer de zomer in aantocht is. De extra kilootjes die koning winter met zich meebrengt, moeten er dan zo snel mogelijk weer af! Maar hoe pak je het aan?

Je kunt natuurlijk beginnen met buikspieroefeningen: 100 sit-ups na het opstaan, 100 voor het slapengaan. Veel moeite voor iets dat niet eens de beste manier is om een platte buik te krijgen. Mits een paar kleine aanpassingen, is het niet moeilijk snel een platte buik te krijgen, zeggen fitnessexperten en voedingsdeskundigen. Hier vind je alvast enkele professionele tips.

1. Kom tot rust

Het zal je misschien verbazen, maar stress speelt wel degelijk een grote rol in het al dan niet hebben van een platte buik. Stress verhoogt immers het cortisolgehalte. Cortisol is een hormoon dat een rechtstreeks effect heeft op de vetlaagjes. Wil je het cortisolgehalte laag houden, dan is de volgende oefening een aanrader: ga op zoek naar een rustig plekje en zet je neer. Adem een paar keer traag en diep in, maak je geest vrij. Herhaal het woord ‘een’ terwijl je uitademt. Doe dit dagelijks een keer of twee gedurende 5 tot 10 minuten.

2. Drink minder alcohol

Een pintje bij de maaltijd of een heerlijk glaasje wijn voor het slapengaan? Allemaal erg lekker, maar niet zo bevorderend voor je platte buik. Alcohol heeft namelijk, net als stress, een schadelijk effect op cortisol, waardoor het zorgt voor een vetopstapeling op je buik.

3. Stop met roken

Roken een slankhouder? Vergeet het maar! Rokers hebben namelijk meer abdominaal vet (vet in de buikholte) dan niet-rokers. Het hormoon cortisol speelt ook hierin een belangrijke rol. Als je stopt met roken, verlaagt het gehalte aan abdominaal vet.

4. Eet vezels

Vezels zorgen ervoor dat je je snel verzadigd voelt en dus minder eet. Maar vezels doen nog meer: ze voorkomen constipatie (constipatie kan ertoe leiden dat je buik opgezwollen is). Een portie van 25 à 35 gram vezels per dag is ideaal. Vezels vind je terug in groenten, fruit en graanproducten maar er bestaan ook vezelsupplementen.

5. Trek je buik in

Maak er een gewoonte van je buik ingetrokken te houden, zodat het na een tijd heel normaal gaat aanvoelen. Een goede oefening voor je buikspieren en je buik ziet er meteen ook platter uit!

6. Sta rechtop

Als je een rechte stahouding hebt, zie je er slanker uit. Je buik lijkt ook platter. Probeer er aan te denken, zodat mooi rechtop staan uiteindelijk een gewoonte wordt.

7. ‘Hang’ niet in je stoel

Zorg ervoor dat je als je in je stoel zit, beide benen op de grond kan zetten. Gebruik eventueel een verhoog voor je voeten. Als je een kussen achter je plaatst, moet je zelf al een beetje naar voren gaan zitten. Voorkom dat je in je stoel ‘hangt’.

Dit bericht is gepost op 6 augustus 2007 om 4:03 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Stralen in je kleding!
Visolie beschermt hart