Hoe richt je je koelkast in voor een dieet?

Je wilt graag op je dieet, maar je koelkast staat nog vol met frisdrank, sausjes en andere lekkere, maar verboden voedselwaren. Hoog tijd om je koelkast in te richten volgens je nieuwe levensstijl en dieet!

Sausjes

Ben jij ook zo iemand die graag z’n maaltijden opvrolijkt met allerhande sausjes? Mayonaise, cocktailsaus, andalouse, … allemaal erg lekker, maar het vetgehalte van de sausjes zal je wel even doen slikken. Plaatsvervangers voor een dikmaker als mayonaise zijn gezondere sausjes met een lager vetgehalte: ketchup, barbecuesaus, loempiasaus of sojasaus. Kun je die mayonaise echt niet laten, kies dan voor een variant met minder vet. Maar je hebt niet altijd sausjes nodig om je eten op smaak te brengen! Probeer het eens met pepertjes, citroensap of een teentje knoflook. Voor je salades kun je light dressings proberen, die een minder hoog vetgehalte hebben

Diepvrieswaren

Diepvriesproducten zijn superhandig, maar we kunnen moeilijk ontkennen dat er veel echte calorieënbommen tussen zitten. Diepvriesfrieten, pizza’s, dozen ijs…best van al verwijder je ze meteen, om plaats te maken voor gezonde voedselwaren als magere vis (koolvis, zalm), mager vlees (kalkoen, kipfilets, vegetarische burgers, mager rood vlees). Ook groenten en fruit kun je gemakkelijk in de diepvries bewaren: spinazie, broccoli, doperwtjes, spruitjes, bosvruchten,… Met magere yoghurt en ijsvormpjes kun je je eigen ijsjes maken voor de warme dagen.

Drank

Frisdranken, ze zitten vol suiker en zijn eigenlijk nergens goed voor… maar ze zijn zo lekker! Toch kun je beter kiezen voor gezonde dranken als vruchtensappen en groentesappen. Probeer zelfs de lightversie van je frisdrank te verbannen. Het wonderdrankje bij uitstek blijft water, gezonder kan het niet!

Boter

Een maaltijd smaakt zoveel beter als hij met goed veel boter bereid is. Kan kloppen, maar van alle producten in je koelkast is boter misschien wel het schadelijkste. De transvetzuren die onder meer in boter zitten, werken hartziektes en cardiovasculaire aandoeningen in de hand. Vervang de boter door margarine (op basis van plantaardige oliën).

Zuivelproducten

Veel zuivelproducten zijn, net als boter, rijk aan calorieën. Wil je afvallen, dan zijn roomkaas, vette kazen, volle yoghurt en zure room verboden terrein. Vervang ze door alternatieven als ontvette kaas, ontvette room of magere yoghurt.

Fruit en groenten

Fruit en groenten mogen natuurlijk wel! Sterker nog, ze zouden het grootste deel van je koelkast moeten innemen. Je kunt kiezen uit een enorme variëteit: van aardbeien over watermeloen tot perziken, van broccoli over courgettes tot tomaten. Wissel voldoende af, zodat je de groenten en het fruit niet te snel beu bent. En zoek eens op wat voor lekkere schotels je er allemaal mee kunt bereiden!

Dit bericht is gepost op 7 augustus 2007 om 3:46 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Hoe herken je artritis?
Gezonde fabeltjes