Efficiënt je hart beschermen

Wat wij lichaamsvet noemen, is in feite niets meer dan een opeenstapeling van triglyceriden. Triglyceriden komen niet enkel voor als vet, ze stromen ook door je bloed. Bij een hoge bloeddruk kunnen zij erg schadelijk zijn voor je lichaam en zeker voor je hart.

Je triglyceridenspiegel onder controle houden is een belangrijke stap om jezelf te beschermen tegen hart- en vaatziekten. Voor mensen met diabetes houdt een hoge triglyceridenspiegel een nog groter risico in. Je triglyceridenspiegel zou onder de 150 mg. per deciliter moeten zitten. Hiervoor kun je medicijnen nemen, maar het belangrijkste is dat je je levensstijl aanpast. Vaak halen een ander dieet en specifieke oefeningen het risico op hart- en vaatziekten al drastisch naar beneden.

1. Knip in je calorieënverbruik

Een van de gemakkelijkste manieren om je gehalte aan triglyceriden te verlagen, is een dieet te volgen waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Zo dring je niet alleen je lichaamsvetten maar ook je bloedvetten terug.

2. Verlaag je bloedglucosespiegel

Als je bloedglucosespiegel hoog is, wordt extra glucose in het bloed uiteindelijk omgezet in vet, waardoor ook je triglyceridenspiegel stijgt. Houd diabetes dus onder controle.

3. Doe regelmatig aan sport

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je vetten verbranden. Het zorgt ervoor dat je gewicht verliest, maar ook dat je triglyceridenspiegel daalt.

4. Eet de juiste koolhydraten

Minder vet binnenkrijgen, is niet de meest efficiënte manier om je triglyceridenspiegel danig te verlagen. Een dieet met veel koolhydraten zorgt voor nog meer triglyceriden, zeker als het gaat om verfijnde koolhydraten en suiker. Daarom kun je beter een dieet volgen waarbij gematigde hoeveelheden koolhydraten die minder snel verteren aan te pas komen. Die koolhydraten vind je in yoghurt, groenten en fruit.

5. Eet veel vis

Iedere week twee tot drie vette vissoorten (makreel, sardine, haring, zalm,…) eten, is erg goed voor het hart. In vette vis zitten namelijk omega 3-vetzuren, die het risico op hart- en vaatziekten sterk doen afnemen. Voor wie niet zo graag vis eet, bestaan er visoliesupplementen.

Dit bericht is gepost op 8 augustus 2007 om 3:31 pm uur en is geplaatst in hart- en vaatziekten.

Andere interessante artikels: Voorkom ziektes op reis
Het geheim van permanent gewichtsverlies