Het geheim van permanent gewichtsverlies

Er bestaan verschillende manieren om gewicht te verliezen. Sommige methodes zijn gezond en natuurlijk, anderen zijn gevaarlijk en ongezond. Permanent gewichtsverlies betekent dat de kilo’s die er afgevlogen zijn, er niet weer even snel aanvliegen.

Permanent gewichtsverlies is enkel mogelijk als je regelmatige en de geschikte lichaamsbeweging combineert met een calorie-arm dieet. Tot nu toe blijft het eenvoudig!

Maar nu komt het moeilijke deel: hoe pas je deze succesformule toe op je dagelijkse leven? Er zijn namelijk wel duizend en een excuses te bedenken om het niet zo te doen: een of ander vergezocht dieet dat je eerst wil proberen, je gewicht is genetisch bepaald, je bent te oud,… Allemaal onzin natuurlijk. Eens je goed begonnen bent met sporten, zal het lijken of je nooit iets anders hebt gedaan!

Besef dat we allemaal gewicht kunnen verliezen, als we er maar voor kiezen! Gewichtverlies moet een van je prioriteiten worden. Waar veel mensen tegenaan lopen, is dat afslanken ook tijd inneemt. Veel tijd zelfs. En omdat het niet snel genoeg gaat, geven ze na enkele weken op. Maar je kunt het ook anders bekijken. Stel dat je vijf maanden nodig hebt om je streefgewicht te bereiken, bekijk die vijf maanden dan als een periode om nieuwe fitness-, sport- en dieetgewoonten aan te kweken.

Goede gewoonten aankweken vergt tijd. Gelukkig versnellen fitness en sport het gewichtsverliesproces. Zij zorgen er ook voor dat je lichaamsvet sterk daalt terwijl je gewicht verliest.

Verschillende studies wezen uit dat het zelfs kan voorkomen dat je lichaamsvetgehalte stijgt door enkel en alleen een dieet te volgen. Denk er aan dat als je enkel op je voeding let, minstens de helft van iedere kilo die je verliest, uit spieren bestaat. Alleen diëten vertraagt je basismetabolisme, waardoor je minder snel vet zult verbranden. Om gewicht te verliezen en niet terug bij te komen, zijn er drie regels waaraan je je moet houden:

  • Regelmatige en geschikte lichaamsbeweging (drie tot vijf dagen per week, een uur lang, waarvan een halfuur aerobicoefeningen)
  • Werk hard tijdens het sporten! Span je in tot het uiterste.
  • Goede eetgewoonten aanmeten en je calorieëninname verminderen.

Als je deze drie regels combineert, verlies je gewicht. Natuurlijk kan je al eens een foutje maken, je kunt het niet iedere week perfect doen. Het belangrijkste is dat je niet bijkomt. Laat je dus niet ontmoedigen als die weegschaal eens een week niet naar achteren verspringt. Blijf je concentreren op het verliezen van gewicht en vergeet de drie regels niet!

Dit bericht is gepost op 8 augustus 2007 om 4:22 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Efficiënt je hart beschermen
Wat kan je zelf doen tegen hoge bloeddruk?