Gewicht verliezen: alle kleine beetjes helpen

Afslanken: gemakkelijk kun je het niet noemen. Voor velen is het zelfs een zware opgave. Veel mensen geven halverwege een streng en zwaar dieet op. Maar wist je dat ook kleine aanpassingen in je leven al een groot verschil kunnen maken? Probeer van de tips die je hier krijgt vaste gewoontes te maken! Houd vol, en je zult al gauw een grote vooruitgang merken!

1. Ontbijt

Je dag begint natuurlijk met een ontbijt. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je moet dus zeker voldoende eten, maar laat die gesuikerde ontbijtvlokken best achterwege. Vervang ze door vezelrijke, volle ontbijtgranen of muesli. Volle of halvolle melk kan je vervangen door magere. Hetzelfde geldt voor yoghurt.

2. Lichaamsbeweging

Zorg ervoor dat je iedere dag een korte, maar stevige wandeling maakt van zo’n kwartier. Niet moeilijk dus, maar je moet het volhouden.

3. Frisdrank

Drink je vaak frisdrank, stop er dan mee. Tegen het eind van de eerste frisdrankvrije maand zul je al een kilo kwijt zijn (in de veronderstelling dat je iedere maand meer dan 10 blikjes drinkt). Als je overschakelt op light versies van frisdranken, probeer dan niet meer dan een blikje per dag te drinken.

4. Chips

Laat die zak chips staan en schakel over naar gezonde snacks als wortels, een appel, dieetkoekjes of een potje magere yoghurt. Als je regelmatig chips at, dan ga je merken dat je na een maand al zeker een halve kilo minder weegt.

5. Fastfood

Fastfood kun je best van al laten, maar als je dit een te drastische maatregel vind, kun je erover denken een klein menu te bestellen in plaats van een groot. Vervang de mayonaise door een ‘gezonder’ sausje als ketchup.

6. Vet

Ben jij zo iemand die op zijn boterham een dikke laag boter wil en op z’n portie frieten een dikke kwak mayonaise? Drink je volle melk? Hoog tijd om daar verandering in te brengen! De boter kun je vervangen door een light versie margarine, die ook geen transvetten bevat. Recent zijn er ook light mayonaises op de markt gekomen. Het verschil in smaak met de gewone mayonaise is miniem. Hetzelfde kun je onder meer doen voor ijs, zuivelproducten,… op het eind van de maand zul je zeker een kilo kwijt zijn!

7. Televisie

In plaats van uren voor je tv te zitten, kun je beter wat gaan sporten. Of je kijkt wel televisie, maar iedere keer dat er een reclameblok komt, loop je een blokje rond of trap je een paar minuten op je hometrainer. Als je dit iedere dag 20 minuten doet, ben je zeker nog een extra halve kilo kwijt!

8. Levensstijl

Tegenwoordig zijn we het steeds meer gewoon dat de dingen voor ons gedaan worden. Mar in plaats van naar de carwash te gaan, kun je zelf ook je auto wassen. En is het nu echt nodig dat die schoonmaakster iedere week komt? Probeer zelf meer klusjes te doen.

9. Suiker

Probeer zoveel mogelijk suiker weg te laten! Koffie is daar een goed voorbeeld van. Vervang dat klontje suiker door zoetmiddeltjes. Als je de suiker zo vaak mogelijk weglaat, kun je tegen het eind van de maand 1,5 kilo afgevallen zijn.

Dit bericht is gepost op 9 augustus 2007 om 3:21 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Wat kan je zelf doen tegen hoge bloeddruk?
15 redenen waarom gewicht verliezen vaak mislukt