Overgewaardeerde ‘gezonde’ voeding

De marketingmachine, waar ieder jaar honderden euro’s in gepompt worden, doet ons graag geloven dat het voedsel dat we naar binnen spelen gezond is. Maar welke van die reclameboodschappen nu de waarheid bevatten en welke gewoon bedrog zijn, daar hebben we als consument het raden naar. Wij stelden een lijstje op met het meest overgewaardeerde gezonde voedsel.

1. Energierepen

‘Energie’ is vaak gewoon een eufemisme voor ‘calorieën’. De meeste energierepen hebben meer weg van snoeprepen. Ze bevatten 150 tot 300 calorieën, het vetgehalte varieert van soort tot soort. Andere minder gezonde bestanddelen van de reep zijn ‘kunstmatige kleurstoffen’, suiker, zout, smaakstoffen, bewaarmiddelen en soms zelfs transvetten. Eet je toch graag energierepen, lees dan eerst het etiket en controleer of de reep vol graan bevat, met minsten twee tot drie gram vezels, geen transvetten en een maximum van een gram verzadigde vetten.

2. Vruchtensap

Als we het hebben over natuurlijke vruchtensappen, en niet de geconcentreerde, zou je kunnen denken dat er weinig mis is. Maar voor een half glas sinaasappelsap heb je al gauw vijf sinaasappels nodig. Je kunt beter gewoon een sinaasappel of twee schillen. Die zitten vol met natuurlijke fructose en vezels. Goedkoper en gezonder dus!

3. Sportdrankjes

Ook hier geldt: energie is synoniem voor calorieën. In feite zijn sportdrankjes niets meer dan duur suikerwater met additieven, kunstmatige kleurstoffen en bewaarmiddelen. Als je echt traint op uithoudingsvermogen, kan een drankje met suiker en natrium wel helpen je glycogeen- en elektrolytgehalte op peil te houden, maar bij gewone trainingen hebben sportdrankjes niet echt veel nut.

4. Natuurlijke zoetstoffen

Veel mensen denken dat suiker slecht is, maar natuurlijke zoetmakers als honing, fructose of ahornsiroop zijn volgens hen wel goed. Natuurlijke zoetstoffen smaken misschien beter dan witte suiker, maar qua voedingswaarde komen ze uiteindelijk op hetzelfde neer. Natuurlijke zoetmakers bevatten niet genoeg voedingstoffen om echt een verschil te maken. Natuurlijke of geraffineerde suiker bevatten beide ongeveer 16 tot 20 calorieën per theelepel.

5. Rood Vlees

Een klein stukje lendenbiefstuk kan nooit kwaad, maar over het algemeen betekent rood vlees veel verzadigde vetten, cholesterol en calorieën. Volgens de American Cancer Society heft wie veel rood vlees eet 30 tot 40 procent meer kans op darmkanker. Bij mannen die rood vlees vervangen door vis wordt het risico op prostaatkanker sterk verlaagd. Eigenlijk zou je minstens twee keer per week vette vis met veel omega 3-vetzuren, zoals zalm, sardine en makreel moeten eten. Ook gezond zijn kip (zonder vel) en plantaardig maaltijden met veel bonen, groenten en volle granen.

Dit bericht is gepost op 9 augustus 2007 om 5:51 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten, gezonde voeding.

Andere interessante artikels: 15 redenen waarom gewicht verliezen vaak mislukt
Drink je gewicht weg