Hoe voorkom je een hartaanval?

Het is een angstaanjagende gedachte, maar een hartaanval kan iedereen overkomen. Of je nu een man of een vrouw bent, dat maakt niet veel verschil. Maar het risico wordt al veel groter als je zwaarlijvig bent, als je rookt, als je niet sport, een hoge bloeddruk of een hoe cholesterol hebt. Ben jij een van die personen met een verhoogd risico op een hartaanval? Hoog tijd om er iets aan te doen!

Stop met roken

Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Nicotine is een van de meest verslavende drugs ter wereld en het zal niet gemakkelijk zijn om er mee te stoppen. Maar nicotine bevat chemicaliën die de bloedvaten ernstige schade toebrengen, om nog niet te spreken over de permanente schade die je je longen aandoet! Een nicotineverslaving kan leiden tot astma, emfyseem (longziekte), hartfalen, duizeligheid en vele andere aandoeningen.

Sport

Probeer elke dag minstens 20 à 30 minuten lichaamsbeweging te hebben. Lukt dit niet, wees dan creatief. Als je je huis schoonmaakt, verbrand je calorieën. Een goede oefening is de trap nemen. Stop bij iedere derde trede en hef je been op in een hoekpositie en hef het achtereenvolgens over en onder je andere been. Wissel na 10 keer van been en doe het nog een keer. Ben je hartpatiënt, overleg dan met de arts over welk soort lichaamsbeweging je best zou doen.

Eet gezond

Het is vooral belangrijk dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt. Eet veel fruit en neem indien nodig vitaminesupplementen. Het is ook belangrijk dat je voldoende vezels eet. Die vind je in fruit, groenten, graanproducten, havermout en veel andere producten. Ten slotte kun je beter kleine maaltijden eten dan grote, maar dan wel meer frequent eten. Probeer te koken met verse ingrediënten. Als je toch iets ongezonds eet, neem dan daarna een stuk fruit, om toch een deel van de vetten te absorberen.

Geen stress

Medische experts hebben al langer bewezen dat stress een bepalende factor is bij hartaanvallen. Een hartaanval duikt vaak een paar weken na een emotioneel trauma (ontslag krijgen, de dood van een dierbare, faillissement, scheiding, …) op. Stress is bij een hartaanval zelfs meer bepalend dan de ouderdom. Probeer meer verantwoordelijkheden af te schuiven op anderen. Wees niet te perfectionistisch maar wees blij met wat je hebt. Probeer vandaag al te plannen wat je morgen gaat doen.

Dit bericht is gepost op 10 augustus 2007 om 5:30 pm uur en is geplaatst in hart- en vaatziekten.

Andere interessante artikels: Calorieën verbranden voor mensen met weinig tijd
Tips voor een succesvolle fitnesskuur