De kilo’s eraf wandelen!

Je wilt wel afslanken, je wilt wel sporten, maar op de een of andere manier vind je er de tijd maar niet voor. Maar mits een kleine aanpassing in je levensstijl lukt het je misschien wel om de kilo’s eraf… te wandelen!

Alles wat je voor deze methode nodig hebt, zijn een paar comfortabele schoenen, een losse broek en een T-shirt. Je zult versteld staan van de calorieën die je al wandelend op een dag kunt verbranden. Bovendien kun je wandelen waarheen je wilt en wanneer je wilt. Je hebt het helemaal zelf in de hand!

Op 10 à 12 weken is het met deze methode mogelijk 5 kilogram eraf te wandelen. Alles wat je moet doen is enkele eenvoudige richtlijnen volgen. Misschien vind je de methode wel te traag of denk je dat je te lang op zichtbare resultaten zult moeten wachten. Maar is 10 à 12 weken wel zo lang? Misschien zijn je vorige pogingen tot afvallen wel mislukt… Maar dit is een tempo dat iedereen kan volhouden! Bovendien kun je het wandelen voor jezelf best aangenaam maken.

Om verzekerd te zijn van succes, kun je best wel je dieet een beetje aanpassen. Eet een paar honderd calorieën minder per dag. Laat dat blikje cola van 150 calorieën of dat zakje chips van 250 calorieën gewoon vallen. Denk eraan dat je van wandelen een gezonde gewoonte wilt maken!

Dag 1: wandel bij wijze van opwarming vijf minuten op een rustig tempo. Zo warmen je spieren zich op en gaat je hart geleidelijk aan sneller slaat. Wandel zo’n 20 minuten op je eigen tempo.

Dag 2: wandel 30 minuten en drijf je tempo op. Probeer te werken met intervallen: tot een duidelijk herkenbaar punt kun je aan je eigen snelheid wandelen, als je er voorbijkomt, drijf je het tempo op. Bij het volgende herkenningspunt kun je weer vertragen, om daarna weer te versnellen. As herkenningspunten kun je kiezen voor brievenbussen, bomen, lantaarnpalen,… Na de wandeling moet je even stretchen. Zorg ook dat je genoeg water drinkt!

Dag 3 & 4: wandel 35 minuten aan een tempo dat iets sneller is dan je gewone doen. Op dag 4 kun je je wandeltijd optrekken tot 40 minuten.

Dag 5 & 6: als je lange tijd niet gewandeld hebt, is het aan te raden op dag vijf maar 20 minuten te wandelen zodat je lichaam even rust krijgt. Op dag zes kun je dan weer een wandeling van 40 minuten maken.

Dit bericht is gepost op 15 augustus 2007 om 5:11 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten, sporten en gezondheid.

Andere interessante artikels: Alles over een goede lichaamshouding
Basisoefeningen voor een strakke buik