Vet verbranden: hoe werkt het?

Vet verbranden om af te slanken, gewicht te verliezen of je lichaam in vorm te houden. Meer en meer mensen zijn ermee bezig. Normaal verbrandt je lichaam een mengeling van koolhydraten, zoals glucose, en brandstoffen, zoals vet. Hoeveel het lichaam daarvan verbrandt, hangt in sterke mate af van je fysieke bezigheden en of en wat je recent gegeten hebt. Als je meer energie verbruikt dan je ingenomen hebt uit je voeding en drank, verbrandt je lichaam koolhydraten en vetten. Is dit niet voldoende, dan schakelt het na verloop van tijd zelfs over op proteïnen.

Als mensen zichzelf uithongeren, begint het lichaam zichzelf op te eten. Het zal beslissen om zichzelf in stand te houden en je metabolisme te verlagen. Hierbij moet je rekening houden met je familiegeschiedenis, je eetgewoontes en je lichaamsbeweging. Zo probeert je lichaam het gewicht in stand te houden.

Het lichaam zal uiteindelijk dus altijd beginnen met zichzelf af te breken om zich van genoeg energie te voorzien. De opgeslagen koolhydraten en het glycogeen zijn als eerste aan de beurt. Daarna volgt het onderhuidse vet en het vet rond de inwendige organen. Het laatste zijn de eiwitten van de spieren aan de beurt. Uit die eiwitten maakt het lichaam glucose aan om de hersenen van energie te voorzien. De belangrijkste energiebronnen zijn vet en glucose.

Glucose is afkomstig uit voedsel dat rijk is aan koolhydraten. Denk aan brood, aardappelen of rijst. Als al het glucose en vet afgebroken is, zijn proteïnen het laatste redmiddel van je lichaam. Proteïnen zitten in voedsel zoals vlees, bonen en zuivelproducten. Proteïnen zijn opgebouwd uit aminozuren, die gemakkelijk kunnen worden omgezet in glucose. Het lichaam breekt altijd een mix van vetten en glucose af, tenzij in extreme omstandigheden. De hoeveelheid vet en glucose die verbrandt wordt, hangt af van het tijdstip en de intensiteit van de inspanning. Bij tragere oefeningen verbrand je meer vet dan bij korte, snelle inspanningen.

Een geweldige manier om snel vet te verbanden zijn spieroefeningen. Extra spierweefsel zou er zelfs voor zorgen dat je meer energie verbrandt dan je lichaamsvet in rusttoestand. Als je meer spieren ontwikkelt, verbrand je dus extra energie. Andere voordelen van power training zijn: een betere lichaamsbouw, beter evenwicht, meer kracht,  meer spierweefsel en een betere botdensiteit. Over het algemeen zou je beter functioneren. Andere vormen van fitness (cardiotraining, aerobics) bieden ook tal van voordelen.

Dit bericht is gepost op 20 augustus 2007 om 3:31 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Basisoefeningen voor een strakke buik
Dagelijks calorieën verbranden