Hoe krijg je gespierde, slanke benen?

Veel mensen zijn niet tevreden met hun benen. Ze vinden ze te dik, niet mooi gevormd, hebben last van cellulitis, … Maar wees gerust, als je je benen niet mooi vindt, is daar zeker en vast iets aan te doen. Denk niet dat er wondermiddeltjes bestaan, je zult het moeten doen met oefeningen, een aangepast dieet en vooral veel motivatie en uithoudingsvermogen!

Voeding

Om magere benen te krijgen, zul je je dieet voldoende moeten aanpassen. Het is in de eerste plaats belangrijk dat je je calorie-inname terugschroeft, maar tegelijkertijd moet je je bloedsuikerspiegel onder controle houden. Zo zul je lichaamsvet verliezen, wat ook aan je benen zichtbaar zal zijn. Tot de totale calorie-inname moet je ook proteïnen, koolhydraten en vetten rekenen.

Het is de bedoeling dat je vet verliest maar dat je spierweefsel hetzelfde blijft of meer wordt, niet dat je alleen gewicht verliest. Gewicht verliezen heeft immers betrekking op zowel vet als spieren.

Cardiovasculaire training

Hoe meer cardiovasculaire training (training die als doel heeft het hartritme te verhogen), hoe meer calorieën je lichaam kan verbranden. Dit hoeven helemaal geen ingewikkelde oefeningen te zijn, zolang je ze maar frequent doet en volhoudt. Eigenlijk zou je minstens vijf dagen per week een 30 tot 45 minuten moeten joggen, power walking (wandelen aan een snel tempo), aerobicsoefeningen doen, touwtjespringen, … Terwijl je lichaamsvet verbrandt, zal je strakke spieren ontwikkelen in je benen.

Specifieke training

Wil je nog sneller resultaat? Dan kun je ervoor kiezen eenmaal per week specifieke oefeningen voor je benen te doen. Vergeet niet dat je om tot slankere benen te komen, je je eerst moet focussen op het terugschroeven van het lichaamsvet in het algemeen. Daarom is het een goed idee met deze specifieke fitnesstraining een paar weken later te beginnen. Zoek een paar oefeningen op die uitermate geschikt zijn om je benen te trainen (squats, leg curls) en je bent vertrokken!

Krachttraining

Ook met krachttraining moet je weer niet gaan overdrijven. Als je twee dagen per week een halfuur traint met gewichten, zal je lichaam nieuwe spieren aanmaken en die zullen op hun beurt het metabolisme stimuleren. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je lichaam kan verbranden.

Yoga en stretchen

Het is erg belangrijk om je lichaam flexibel te houden. Stretch voor en na iedere training. Het is ook een aanrader een keer per week aan yoga te doen. Weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen, dan kun je misschien ergens bij je in de buurt wel terecht voor lessen.

Dit bericht is gepost op 21 augustus 2007 om 5:09 pm uur en is geplaatst in fitness, afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Fitness om snel vet te verbranden
Hoe bereid je je mentaal voor op een dieet?