10 goede gewoontes voor een geslaagd dieet

Gewicht verliezen, we weten allemaal dat het gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Om niet te hervallen in slechte eetgewoontes, zou je er eigenlijk voor moeten zorgen dat goede gewoontes in de plaats komen. Hier kun je alvast wat inspiratie opdoen.

1. Kies voor voedsel met weinig vet en veel koolhydraten. Eet vooral veel vezelrijke producten die rijk zijn aan koolhydraten: volkorenbrood, bonen, fruit en groenten. Als je vetten consumeert, kies dan voor de gezondere mono-onverzadigde vetten, zoals olijfolie, omega 3-vetzuren (die je vooral in vis vindt) en sommige poli-onverzadigde vetten als noten en andere plantaardige producten.

2. Eet iedere dag een ontbijt. Als je je ontbijt overslaat, kom je later om van de honger. En als je zoveel honger hebt, is de kans groter dat je je gaat overeten.

3. Eet minstens vijf kleine maaltijden per dag. Eet niet veel in een keer, maar splits je maaltijden. Zo krijg je minder snel terug honger en zul je je niet overeten.

4. Gun jezelf eens een pleziertje. Het heeft geen zin om alle lekkernijen op de verboden lijst te zetten. De kans dat je eetbuien krijgt, wordt zo veel groter. Daarna zul je je alleen maar schuldig voelen. Af en toe eens lichtjes zondigen kan geen kwaad.

5. Blijf weg van suiker, eet veel vezels. Vermijd verfijnde koolhydraten als wit brood, koekjes, frieten, en eet veel volle granen, fruit en groenten. Zo krijg je een verzadigd gevoel met weinig calorieën. Vergeet niet veel water te drinken!

6. Doe aan lichaamsbeweging. Zoek een sport die bij je past en probeer minstens drie keer per week aan lichaamsbeweging te doen. Dit hoeft niets spectaculairs te zijn, gewoon wandelen of fietsen maakt ook al een groot verschil!

7. Probeer geen wondermiddeltjes uit. Hulpmiddeltjes als voedingssupplementen of vermageringspilletjes zijn vaak echte gimmicks, die weinig tot geen resultaat opleveren. Een goed dieet bepaalt alles.

8. Verander je levensstijl. Het komt erop neer meer aan lichaamsbeweging te doen en minder vet in te nemen. Probeer ook na je dieet de goede gewoontes vol te houden.

9. Hestel snel van een terugval. Iedereen die op dieet gaat, kent ergens wel een terugval: een periode dat het minder goed gaat, dat je minder gewicht verliest of het moeilijker kunt volhouden. Blijf je daar niet slecht over voelen, maar focus je op het hoofddoel: gewicht verliezen.

10. Houd een dieetdagboek bij. Het bijhouden van een dagboek zal je meer leren over je eetgewoonten en slechte eetpatronen.

Dit bericht is gepost op 22 augustus 2007 om 5:21 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Moet je echt gewicht verliezen?
Hoe houd je je dieet vol tijdens de feestdagen?