4 sleutels tot succesvol en permanent gewichtverlies

Je hebt zeker wel al eens gehoord dat gewicht verliezen en daarna op je gewicht blijven bijna onmogelijk is. En als je gelooft dat je later weer zult bijkomen, heeft het ook geen zin om aan een dieet te beginnen. Maar laat je niet ontmoedigen door wat anderen zeggen. Als je je er voldoende voor wilt inspannen en genoeg toewijding toont, kun je zeker afslanken! Hier vind je alvast de vier belangrijkste sleutels tot een succesvol dieet.

1. Kies voor een vetarm, koolhydraatrijk dieet

Veel mensen zullen bij het horen van het woord ‘koolhydraten’ als snel aan brood en pasta denken. Maar complexe koolhydraten zitten niet alleen in veel producten, niet alleen in granen maar ook in bonen en veel groenten. Bij een goed dieet zou ongeveer 55% van je calorieën afkomstig moeten zijn uit zulke koolhydraten en slechts 20% uit proteïnen.

Onthoud dat een goed dieet je niet noodzakelijk verbiedt om bepaalde producten te eten. een te streng dieet kan het moeilijk maken bij een gezond eetpatroon te blijven. Bij de meeste personen is het probleem niet dat ze de verkeerde dingen eten, maar dat ze teveel eten.

Maar hoe zit het dan met proteïnediëten? In feite kun je met bijna ieder soort dieet afvallen. Maar bij veel diëten zullen de kilo’s er ook weer snel aanvliegen. Een vetarm, koolhydraatrijk dieet garandeert de grootste kans op permanent gewichtsverlies.

2. Doe iedere dag aan lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is misschien nog wel belangrijker dan je eetgewoontes. Een ideale situatie zou zijn dat je iedere dag ongeveer 1 tot 1,5 uur beweegt. Je hoeft nu ook weer geen trainingssessie van een uur te doorlopen, je kunt het ook in stukken opdelen. Vergeet niet dat ook wandelen telt als lichaamsbeweging, dit kun je gemakkelijk in je dag plannen.

Als je pas begint te sporten, is het aan te raden jezelf niet te forceren. Begin traag. Anders werk je blessures in de hand en geraak je snel ontmoedigd. Werk op je eigen tempo naar het uurtje sporten toe. Een uur per dag klinkt misschien veel, maar is je gezondheid je dat niet waard?

3. Eet iedere dag een ontbijt

Hoewel veel mensen gewicht proberen te verliezen door te knippen in het aantal maaltijden dat ze per dag verbruiken, is dit helemaal geen goede strategie. Als je een maaltijd overslaat, heb je daarna heel veel honger en is de kans groter dat je teveel eet. De dag beginnen met een stevig ontbijt kan dat voorkomen. Een goed ontbijt is de eerste stap in de discipline die je jezelf zal moeten aanmeten als je wilt afvallen.

4. Weeg jezelf regelmatig

Waarschijnlijk heb je wel al eens te horen gekregen dat vaak op de weegschaal gaan staan demotiverend zou werken. Door jezelf te wegen zou je teveel de nadruk leggen op het verliezen van gewicht en niet op het aanmeten van een gezonde levensstijl. Maar deze beweringen zijn vaak afkomstig van mensen die het moeilijk hebben met afvallen. Mensen die zichzelf vaak wegen, zullen het snel merken als ze bijgekomen zijn en naar oplossingen zoeken. Wacht je langere tijd met jezelf te wegen, dan zal de shock des te groter zijn als je niet of minder bent afgevallen dan je had gehoopt.

Dit bericht is gepost op 23 augustus 2007 om 5:10 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Hoe verklein je het risico op een miskraam?
Kies het juiste dieetprogramma