Kies het juiste dieetprogramma

Wereldwijd zijn er miljoenen mensen die op dieet zijn. Sommige doen dit liefst in hun eentje, anderen besluiten zich aan te sluiten bij een dieetprogramma. Zo’n dieetprogramma kun je alleen of in groep volgen. Maar ook hier heb je weer de keuze tussen tientallen verschillende programma’s. Hoe bepaal je nu welk dieetprogramma het best bij je past?

In de eerste plaats is het goed om te weten dat zowat elk commercieel dieetprogramma kan werken. Een programma moet je vooral voldoende stimuleren om de hoeveelheid calorieën die je eet terug te schroeven of je meer calorieën te laten verbranden.

Kies een programma dat veilig is. Een veilig dieet laat je toe de dagelijkse aangeraden hoeveelheid reserves tot je te nemen. Je zou minder calorieën moetn consumeren, niet minder essentiële vitaminen of mineralen. Vrouwen zouden per dag ongeveer 1200 kcal per dag moeten binnenkrijgen, mannen 1600 kcal per dag.

Het dieetprogramma zou gericht moeten zijn op traag maar gestaag gewichtsverlies, tenzij je arts je aanraadt snel gewicht te verliezen. De eerste twee weken val je doorgaans ongeveer een kilo af. Schrijf het programma dus nog niet af als dit het geval is. Jij en je begeleiders van het dieetprogramma moeten redelijke doelstellingen hebben.

Als je je inschrijft voor een commercieel dieetprogramma, doe dan op voorhand voldoende navraag. Komen er nog extra kosten (voor supplementen, voedsel,….) bij? Zijn de begeleiders gekwalificeerd (diëtisten, dokters, fysiologen,…)? Is het dieet flexibel (voldoende keuze in wat je mag eten)? Zijn de doelstellingen haalbaar? Hoeveel percent van de deelnemers beëindigt doorgaans het programma? Wat is het gemiddelde gewichtsverlies van de deelnemers. Is er geen risico op neveneffecten?

Als je meer dan 20 kilogram wilt afvallen, gezondheidsproblemen hebt of regelmatig medicatie neemt, praat dan voor je van start gaat eens met je dokter. Hij kan je eventueel ook helpen met het uitzoeken van een dieet dat bij je past.

Tenslotte zou het programma rekening moeten houden met permanent gewichtverlies. Het heeft immers geen zin om gewicht te verliezen als je toch weer gaat bijkomen. Het dieetprogramma zou je moeten helpen met het verbeteren van je eetgewoontes en je aanmoedigen om meer aan lichaamsbeweging te doen. Overgewicht wordt vaak gezien als een tijdelijk probleem dat na een paar maanden streng diëten van de baan is. Maar onthoud dat de controle behouden over je gewicht een levenslange inspanning is!

Dit bericht is gepost op 23 augustus 2007 om 5:45 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: 4 sleutels tot succesvol en permanent gewichtverlies
Wat zijn de symptomen van borstkanker?