5 mythes over gewicht verliezen

Iedereen die aan het diëten is, kent de vaste regels wel: je mag geen fastfood eten, geen tussendoortjes nemen, niet teveel koolhydraten consumeren. Maar kloppen deze stellingen wel? Wij zetten vijf ‘mythes over gewichtverlies’ op een rij.

1. Tussendoortjes zijn verboden

Het idee dat je maar drie hoofdmaaltijden per dag mag eten en daartussen geen snacks mag nemen, is een echte mythe. Als je tussen de maaltijden een tussendoortje neemt, kan da je zelfs helpen je minder te eten. Je hongergevoel is dan minder nadrukkelijk aanwezig en je zult minder de neiging hebben om teveel te eten. Dieetexperts raden vaak zelfs aan om vijf kleine maaltijden per dag te consumeren in plaats van drie hoofdmaaltijden.

Vaak kiezen mensen echter voor ongezonde snacks, vandaar de slechte reputatie van tussendoortjes. Automaten zitten meestal boordevol zakjes chips, koekjes en snoep. Maar waarom niet kiezen voor groente , fruit, noten of yoghturt als tussendoortje?

2. Fastfood mag niet

Fastfood geraakt steeds dieper ingeworteld in onze cultuur, wat het ook moeilijker maakt om eraan te weerstaan. Als je fastfood helemaal verbant, ga je misschien juist meer zin krijgen om het te eten. af en toe eens zondigen kan geen kwaad, maar doe het dan wel op een verantwoorde manier. Fastfood zit vaak boordevol jodium, neem dus geen extra zout. Tegenwoordig bieden veel fastfoodketens ook slaatjes aan, misschien is dat een oplossing voor je probleem. Sausjes zijn echte dikmakers, gebruik ze dus niet, of kies voor minder vette sausjes als ketchup. Als je de keuze hebt tussen gegrilde kip of gefrituurde, kies dan altijd voor de gegrilde.

3. Vermijd teveel koolhydraten

Niet alle koolhydraten zijn slecht. Koolhydraten ontstaan niet allemaal op dezelfde manier. Vermijd slechte koolhydraten die veel suiker en wit meel bevatten. Kies voor volkorenbrood, bruine rijst, fruit en groenten. Het lichaam gebruikt koolhydraten om lichaamsvet te verbranden.

4. Bepaalde producten laten je sneller calorieën verbranden

Over de vraag of bepaalde producten je lichaam sneller calorieën laten verbranden, bestaat nog heel wat discussie. Maar een calorie blijft een calorie. Er bestaat geen voedsel dat je metabolisme verhoogt. Als bepaalde producten dat wel doen, is het verschil onbeduidend.

5. Als je gezond eet en sport, word je nooit zwaarder

Hoe ouder je wordt, hoe meer je je levensstijl zal moeten aanpassen. Je metabolisme wordt immers trager met het ouder worden. Je lichaam ondergaat de grootste verandering als je 40 wordt. Over de jaren heen zal je metabolisme dan geleidelijk aan trager worden.

Dit bericht is gepost op 24 augustus 2007 om 5:47 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Stel jezelf realistische dieetdoelen
De 5 beste manieren om vet te verbranden