Stel jezelf realistische dieetdoelen

Over het algemeen verwachten mensen vaak teveel van een dieet. Ze willen zo snel mogelijk en zo veel mogelijk gewicht verliezen en stellen zichzelf daarom onrealistische doelen. ‘Als ik mijn best doe, zullen de kilo’s er wel afvliegen’, denken ze. Dieetexperts noemen dit het ‘valse hoop-syndroom’.

Maar helaas wijzen studies uit dat mensen die een te hoog verwachtingspatroon koesteren meer risico lopen op het opgeven van hun dieet. Je zou jezelf dus nog voor de start van een dieet haalbare doelstellingen moeten opleggen. Maar hoe pak je dat aan?

1. Langzaam maar zeker afvallen

Stel op voorhand een streefgewicht vast. Over het algemeen kun je stellen dat 5 à 10% van je begingewicht verliezen een haalbare doelstelling is. Dus, als je 80 kg weegt, zou je streefgewicht 72 à 76 kg. kunnen zijn.

2. Geef jezelf voldoende tijd

Bij een normaal, realistisch dieet, val je ongeveer een halve tot een kilogram per week af. Als je dus 12 kg. wilt afvallen, bereid je dan voor op een dieet van minstens drie maanden. Probeer per dag 500 à 1000 calorieën te verbranden.

3. Stel jezelf doelen op korte termijn

Stel jezelf tussendoelen. Focus niet teveel op je streefgewicht. Als je 12 kg. wilt afvallen, feliciteer je zelf dan ook al na de eerste twee kg.

4. Houd je vooruitgang bij

Zorg ervoor dat je kunt terugblikken op je successen. Doe dit op een manier die jij leuk vind: een dagboek, een notitieboekje of een internetprogramma. Wees trots op wat je verwezenlijkt hebt!

5. Groei toe naar je streefdoelen

Je moet jezelf niet betuttelen, je mag best een doelstelling op lange termijn hebben. Maar geef jezelf ook de kans hierin te groeien. Als je 10 kg. wil afvallen, kan een eerste doelstelling zijn dat je minder eet.

Bedenk ook dat het trage gewichtsverlies ook een paar voordelen inhoudt. Als het afslanken langer duurt, krijg je immers ook de kans je levensstijl aan te passen, gezonde gewoonten te introduceren, zoals minder eten en meer lichaamsbeweging. Deze gewoonten kunnen je hele leven veranderen en ervoor zorgen dat je niet meteen weer bijkomt als je je streefdoel bereikt hebt.

Dit bericht is gepost op 24 augustus 2007 om 4:56 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Hoe onderzoek ik mezelf op borstkanker?
5 mythes over gewicht verliezen