4 tips om na je dieet je gewicht onder controle te houden

Na maanden gezond eten en sporten, heb je bijna je streefgewicht bereikt. Je mag trots zijn op jezelf, maar tegelijkertijd moet je vermijden dat de kilo’s er terug aanvliegen. Gewicht verliezen is gemakkelijker dan op gewicht blijven. Niet erg motiverend, maar het wordt al een stuk gemakkelijker als je er goed op bent voorbereid.

1. Zoek motivatie en steun

Zorg er in de eerste plaats voor dat je terecht kunt met mensen die je steunen: familie, vrienden, een dokter of een diëtist, lotgenoten, kortom iedereen die je motiveert. Ga er niet van uit dat je geen hulp meer nodig hebt als je je doel bereikt hebt. Probeer gemotiveerd te blijven. Dit is minder gemakkelijk als je de weegschaal niet iedere week naar onder ziet duiken. Probeer je motivatie te halen uit de voordelen die de gezonde levensstijl je biedt: je voelt je goed en je ziet er goed uit.

2. Lichaamsbeweging blijft essentieel

Als je tijdens je dieet een goede trainingsroutine hebt opgebouwd, doe er dan alles aan om je daaraan te houden. Fysieke activiteit wordt nog belangrijker in deze fase dan tijdens je dieet. Lichaamsbeweging hielp je ook tijdens het dieet al met het verliezen van gewicht, maar het meeste gewichtverlies kwam toen door de beperking van de calorieëninname. Dat verandert na het dieet. Je lichaam is dan immers smaller, waardoor je metabolisme zakt. Je hebt nu minder energie nodig dan voor je op dieet ging, dus je moet meer gaan sporten. Laat je trainingen geleidelijk aan iets langer duren. Misschien is het wel een goed idee een paar nieuwe activiteiten aan je programma toe te voegen, voor de afwisseling. Genoeg keus!

3. Bereid je voor op tegenslagen

Ook al heb je de beste bedoelingen, je zult altijd wel een paar tegenslagen moeten verwerken. Bereid je hier op voorhand op voor. Als je in gewicht bijkomt, pas dan je dagelijkse hoeveelheid voedsel aan. Voor veel mensen helpt het al om kleinere porties te nemen. Sla zeker niet in paniek, maar beschouw je tegenslag als een vroege waarschuwing die je zelf onder controle kunt krijgen voordat het met je gewicht weer de verkeerde kant uitgaat. Als je twee kilo bent bijgekomen, wees dan blij dat het er geen 20 zijn en denk na over hoe je kunt voorkomen dat het weer gebeurt. Eerst moet je ervoor zorgen dat je niet opnieuw in gewicht bijkomt.

4. Probeer inzinkingen in de toekomst te vermijden

Gebruik dezelfde methodes die in het verleden werkten. Zoek uit wat de inzinking veroorzaakt heeft, leer van de ervaring en blijf alert zodat je de tegenslagen in de toekomst kunt vermijden. Ga regelmatig op de weegschaal staan zodat je alles goed in het oog kunt houden. Zo vermijd je dat een kleine inzinking alles verpest.

Dit bericht is gepost op 29 augustus 2007 om 3:24 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Wat is een proteïnedieet?
Een gezonde levensstijl kan kanker voorkomen