Hoe stoppen met roken?

Stoppen met roken is niet gemakkelijk en heeft de nodige voorbereiding nodig. We geven je enkele richtlijnen mee die van pas kunnen komen wanneer je wil stoppen met roken.

Zet je redenen om te stoppen met roken op papier

Vraag jezelf af waarom je precies wil stoppen. Schrijf deze redenen op. Wanneer je een moeilijk moment hebt en terug zin krijgt om een sigaret op te steken, kan je deze redenen opnieuw lezen en word je opnieuw gemotiveerd.

Breng je rookgewoontes in kaart

Noteer duidelijk op welke momenten van de dag en in welke situaties je meestal rookt. Als je weet wanneer je naar een sigaret grijpt, kan je in deze situaties extra op je hoede zijn. Je kan deze momenten proberen te vermijden of je kan ze veranderen. Zo kan je in plaats van na het eten een sigaret te roken even een wandeling gaan maken.

Kies het juiste moment

Plan je stopdag niet in een stresserende of drukke periode. Schuif het moment dat je stopt ook niet te lang vooruit. Kies een dag waarop je meestal iets leuks doet zodat je weinig tijd hebt om aan roken te denken.

Hulpmiddelen gebruiken?

Vraag je af of je eventueel een hulpmiddel wil gebruiken. Zo kan je gebruik maken van nicotinevervangende middelen. Zorg ervoor dat je die bij de hand hebt op de dag dat je stopt.

Betrek anderen

Licht je vrienden en familie in dat je gaat stoppen met roken. Zo kunnen ze je steunen en rekening met je houden. Bovendien is het ook een soort van sociale controle. Je hebt iedereen verteld dat je gaat stoppen, je kan nu niet meer terug. Het is handig als er een lotgenoot is die samen met je stopt. Zo ben je niet alleen en kan je elkaar steunen. Een extra motivatie is het als je partner ook stopt met roken. Het is immers moeilijk om te stoppen met roken terwijl je huisgenoten lekker doorgaan.

Stop volledig

Het is belangrijk dat je meteen volledig stopt met roken en niet langzaamaan afbouwt. Mensen die in één keer stoppen, hebben meer kans op slagen dan personen die stilletjes aan minderen met roken.

Ruim alles op

Ruim de dag voordat je gaat stoppen met roken alles op wat met roken te maken heeft. Doe resterende sigaretten en de asbak weg. Was eventueel ook je kleren en je gordijnen zodat de geur van sigaretten niet meer aanwezig is.

Verander je gewoontes

De momenten dat je rookte moet je nu veranderen door andere activiteiten. Zoek een nieuwe hobby of ga sporten. Zoek iets om in je handen te hebben zoals bijvoorbeeld een stressballetje. Je kan ook iets te knabbelen nemen zoals een kauwgom of (gezonde) snacks.

Beloon jezelf

Als je het goed doet, moet je jezelf ook belonen. Voor iedere week dat je niet rookt, mag je jezelf een beloning geven. Je kan ook het geld dat je uitspaart in een spaarpot steken en als je een bedrag hebt gespaard iets leuks kopen.

Dit bericht is gepost op 9 november 2007 om 12:12 pm uur en is geplaatst in stoppen met roken.

Andere interessante artikels: Waarom is het zo moeilijk om te stoppen met roken?
Hoe reageert je lichaam bij het stoppen met roken?