Pilates: een andere manier van fitnessen

Pilates is al 100 jaar oud, maar is nu populairder dan ooit. Het is een trainingsmethode die ontwikkeld werd door Joseph Pilates. Hij werd geboren in 1880 in Duitsland en was een kleine, tengere jongen. Om zijn lichaam krachtiger te maken, bedacht hij zijn eigen trainingsmethode die geïnspireerd was op westerse en oosterse technieken. Later verhuisde Joseph Pilates naar de Verenigde Staten, waar hij een sportstudio opende. Hij introduceerde zijn fitnessmethode bij sport- en showbizzmensen. Ook nu nog is Pilates heel populair bij filmsterren, modellen en dansers.

Pilates bestaat uit een reeks grondoefeningen die je rustig, geconcentreerd en beheerst moet uitvoeren. Het is belangrijk dat je tijdens de oefeningen rustig en bewust ademhaalt.

De basisprincipes van pilates zijn: concentratie, ademhaling, controle, precisie, vloeiende bewegingen en verbinding tussen lichaam en geest.

De oefeningen gebeuren op zachte matjes die op de grond liggen. Soms gebruiken sportscholen ook speciale apparaten die de oefeningen ondersteunen.

Het beoefenen van pilates is ideaal voor wie zijn kracht en souplesse wil vergroten zonder overdreven spiermassa op te bouwen. Ook kan het geschikt zijn als revalidatie bij blessures.

Pilates zorgt voor:

• Een goede lichaamshouding
• Diepe en vloeiende ademhaling
• Strakke buik en billen
• Soepele wervelkolom
• Beter lichaamsbewustzijn
• Beter concentratievermogen
• Meer energie
• Mentale en fysieke harmonie

Pilates kan door mensen van alle leeftijden worden beoefend. Het maakt ook niet uit of je fit bent of helemaal geen conditie hebt. Als je van alle voordelen van pilates wil genieten, kan je de oefeningen best 3 à 4 keer peer week uitvoeren gedurende 20 minuten.

Dit bericht is gepost op 21 november 2007 om 3:42 pm uur en is geplaatst in fitness.

Andere interessante artikels: Fitness in het water: aquafitness
Wat is cardiofitness?