Wat is cardiofitness?

In de meeste fitnesscentra kan je naast krachttraining ook aan cardiofitness doen. Bij krachttraining doe je kortdurende zware oefeningen waarbij je vooral je spierkracht gebruikt. Bij cardiofitness draait het om langdurige lichte oefeningen. Je doet hier voornamelijk beroep op je uithoudingsvermogen. Cardiofitness is dan ook de ideale manier om je conditie te verbeteren, vet te verbranden en af te vallen. Trainingstoestellen die meestal gebruikt worden voor cardiotraining zijn fiets, cross-trainer, roeitoestel, step en loopband.

Het trainingsprogramma van cardiofitness wordt afgesteld op de gemeten hartslag. Men gaat er van uit dat wanneer je traint op 55 à 75 % van je maximale hartslag, je procentueel het meeste vet kan verbranden. Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je hartslag te hoog oploopt, je procentueel meer suikers verbrandt en minder vet. De intensiteit van cardiotraining hoeft dus niet heel hoog te zijn.

Een manier om de hartslag te berekenen waaraan je het beste kan trainen, is als volgt:

Trek je leeftijd af van 220. Bereken van dit getal 55 en 75%.
Een voorbeeld voor een persoon van 40 jaar:
220 – 40 = 180
55% van 180 = 99
75% van 180 = 135
Je vetverbrandingszone zal dan liggen bij een hartslag tussen 99 en 135 slagen per minuut.

Om het maximale rendement uit je cardiotraining te halen, train je best 3 tot 4 keer per week gedurende een half uur. Later kan je de frequentie verhogen tot 5 à 6 keer per week. Ook de duur van een training kan je laten oplopen tot 45 minuten.

Dit bericht is gepost op 21 november 2007 om 3:45 pm uur en is geplaatst in fitness.

Andere interessante artikels: Pilates: een andere manier van fitnessen
Wat is het verschil tussen griep en verkoudheid?