Stress verminderen om bloeddruk te verlagen

Volgens onderzoek kunnen stressverminderende oefeningen de bloeddruk helpen verlagen. Hier vind je alvast enkele tips:

Lichaamsbeweging:

Lichaamsbeweging kan helpen je stress te verlichten en negatieve gedachten en gevoelens onder controle te houden. Regelmatig je spieren strekken stimuleert het lichaam tot de aanmaak van natuurlijke chemicaliën, die je humeur verbeteren en de pijn verlichten.

Veranderingen in het gedrag:

Je kunt je stress verminderen door de taken, situaties en relaties die je stress bezorgen te erkennen en ze vervolgens zo goed mogelijk aan te passen.

Voorbeeld:

Als je veel werk hebt en weinig tijd, stel jezelf dan realistische doelen en kies je prioriteiten. Laat de minder belangrijke taken even liggen. Als je je daarentegen gestresseerd voelt bij een gebrek aan focus of uitdagingen in je leven, zoek dan nieuwe activiteiten en hobby’s op die de routine in je leven verbreken.

Wat de oorzaak van je stress ook mag zijn, probeer er constructieve oplossingen voor te bedenken. Grijp zeker niet naar alcohol, nicotine of drugs. Die verergeren je problemen alleen maar.

Autoregulatie

Experimenteer met diep ademhalen, progressieve spierontspanning, meditatie, enz. het ontspannen van je lichaam heeft namelijk ook een positief effect op het brein.

Therapie

Wordt de stress je echt teveel, zoek dan hulp bij een psychiater, psycholoog, psychotherapeut of een sociaal werker. Zelfhulpgroepen of cursussen waar je leert omgaan met stress zijn ook een optie.

Woedebeheersing

Woedebeheersing of ‘anger management’ kan een goede hulp zijn om je gevoelens onder controle te houden. Tijdens een cursus woedebeheersing leer je hoe je minder agressief reageert in bedreigende situaties en ontspanningstechnieken voor wanneer je een woedeaanval voelt opkomen. Een woedeaanval is slecht voor je hart, je bloeddruk en je gemoed!

Dit bericht is gepost op 6 december 2007 om 4:44 pm uur en is geplaatst in Bloeddruk.

Andere interessante artikels: Wat zijn de kenmerken van een longontsteking?
10 tips om een fitte persoon te worden