Hoe je hoge cholesterol verlaagt om hartaandoeningen te voorkomen

Een hoge cholesterol verhoogt het risico op hartklachten als atherosclerosis (aderverkalking). Atherosclerosis is een proces waarbij vetachtige stoffen zich tegen de wanden van de slagaders afzetten, waardoor deze vernauwen. Dat leidt uiteindelijk tot een belemmering van de bloedvoorziening van de achterliggende weefsels en organen.

Daardoor kunnen uiteindelijk ischemische klachten (lage doorbloeding) als angina pectoris (borstpijn)en etalagebenen (claudicatio intermittens) ontstaan. Als ook de slagaders die bloed naar het hart voeren vernauwen, noemen we dit ‘ischemische hartklachten’. Wil je je kans op hartklachten aanzienlijk verlagen, zorg er dan voor dat je cholesterolgehalte niet te hoog is.

Besteed voldoende aandacht aan je cholesterolgehalte

Je ideale cholesterolgehalte zou onder 200 mg/dl moeten liggen. Je LDL-cholesterol (‘lage densiteit lipoproteïnen’) of ‘slechte cholesterol’ zou onder de 100 mg/dl moeten liggen en je HDL-cholesterol ( ‘hoge densiteit lipoproteïnen’) of ‘goede cholesterol’, moet boven 40mg/DL liggen. Een hoog gehalte aan HDL is meestal een goed teken.

Stop met roken

Veel mensen verbinden roken met longkanker, maar een tabaksverslaving leidt ook tot hartziekten. Roken verhoogt het gehalte aan LDL-cholesterol en verlaagt het gehalte aan HDL-cholesterol. Als je dit optelt bij de irritatie die roken veroorzaakt in de slagaders, is de optelsom gauw gemaakt.

Controleer je bloeddruk

Hoge bloeddruk vormt een groot risico voor hartziekten. Veel mensen weten lange tijd niet dat ze een te hoge bloeddruk hebben, tot de dokter hen erop wijst. Een hoge bloeddruk heeft niet noodzakelijk een invloed op de cholesterol, maar kan wel erg schadelijke effecten hebben.

Eet gezond

Een gezond dieet speelt een grote rol in een goede gezondheid van het hart. Gezond eten betekent dat je veel volle granen, vezels, fruit en groenten eet en je consumptie van verzadigde vetten en transvetten beperkt.

Lichaamsbeweging

Je hart is een spier en kan dus ook getraind worden. Lichte training kan het HDL-gehalte verhogen, het LDL-gehalte verlagen, je bloeddruk verlagen en voorkomen dat je bijkomt in gewicht. Het is aan te raden iedere week ongeveer vijf dagen een halfuurtje te trainen.

Verlies gewicht

Als je zwaarlijvig bent, kan een verlies van 5 tot 10% van je lichaamsgewicht je cholesterolgehalte al verbeteren. Overgewicht leidt niet alleen tot hoge cholesterolgehaltes, maar kan ook diabetes veroorzaken. Die twee vormen op hun beurt een groot risico voor de ontwikkeling van hartaandoeningen.

Dit bericht is gepost op 10 december 2007 om 11:41 am uur en is geplaatst in cholesterol, hart- en vaatziekten.

Andere interessante artikels: Hoe verloopt de menstruatiecyclus?
Wat zijn de oorzaken van hielpijn?