Wat veroorzaakt stijve spieren na het sporten?

Stijve spieren zijn het gevolg van een langdurige of uitzonderlijke sportieve inspanning. Meestal verdwijnt de spierstijfheid na enkele dagen en laat ze geen sporen achter.

Oorzaak

Stijve spieren ontstaan door de  uitzonderlijke belasting en de daaropvolgende verzuring van de spieren. De glycogeenvoorraad in de spieren is uitgeput, waardoor er heel wat spiervezels beschadigd zijn. De spier herstelt zich echter spontaan. Het herstellingsproces van de spieren kunnen we niet versnellen.

Alle langdurige trainingen en zware inspanningen kunnen leiden tot stijve spieren. Het risico op spierstijfheid wordt wel groter bij oefeningen met excentrische contracties. Excentrische contracties doen zich voor wanneer de spier weerstand moet bieden tegen de belasting.  Bij concentrische contracties bewegen de aanhechtingspunten zich naar elkaar toe, bij isometrische contracties blijft de spier stabiel.

Bij de meeste sporten wisselen deze bewegingen elkaar af. Maar bij een sport als hardlopen bijvoorbeeld hebben de excentrische bewegingen de bovenhand.

Voorkomen en behandelen

Voor de training of inspanning warm je best eerst goed op voor je eraan begint. Doe voldoende stretchoefeningen. Na de training koel je best ook even af. Ook daarvoor is stretchen een goed idee.

Als je last hebt van een stijve spier, probeer hem dan te ontspannen door van onder naar het hart toe te wrijven en zo de bloedcirculatie te beïnvloeden.

Een verwarmende spray of zalf of een warm ligbad of douche kunnen ook wonderen doen. Doordat de bloedvaten zich open zetten is er dan namelijk een betere circulatie.

Laat je lichaam rusten, doe geen intense fysieke inspanningen. Drijf je inspanningen langzaam op. Sport niet verder en span de spier niet op. Wacht gewoon tot de spier hersteld is.

Dit bericht is gepost op 21 januari 2008 om 12:08 pm uur en is geplaatst in spieren en gewrichten, sporten en gezondheid, lopen.

Andere interessante artikels: Wat is buikgriep?
Wat moet je doen bij een spierverrekking?