Draag zorg voor je rug

Mensen die al ooit problemen hebben gehad met hun rug, weten hoe vervelend dit is. De pijn is blijvend en je kan je niet optimaal meer bewegen. Het beïnvloedt heel je leven. Hieronder vind je enkele tips die je kunnen helpen om je rug pijnvrij te houden.

Probleem

Pijn in de onderrug vormt een probleem dat ongeveer 90% van de bevolking treft. Dit heeft als gevolg dat er ieder jaar opnieuw veel geld aan medicatie en operaties gespendeerd wordt. Het is dus niet verrassend dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan de preventie van rugklachten.

De oorzaak van rugklachten is bij iedereen anders. Meestal is het een combinatie van factoren die de pijn veroorzaken. Je levensstijl, fysieke inspanningen, voeding en veroudering zijn allemaal mogelijke oorzaken. Hierdoor is een eenvormige oplossing voor het probleem zo goed als uitgesloten.

Symptomen

Pijnscheuten en krampen in de onderrug vormen de duidelijkste symptomen van pijn in je rug. De pijn in de onderrug kan voorkomen worden door op een juiste manier te bukken, correct voorover te leunen of niet te lang in een stoel te zitten. Een dokter kan aan de hand van röntgenfoto’s vaststellen dat je rugproblemen hebt.

Behandeling

Vaak worden medicijnen gebruikt om de symptomen tegen te gaan. Gewone pijnstillers kunnen vaak al wonderen doen, zeker in de minder zware gevallen.

Warmte- of koudepakken kunnen ook helpen om de pijn tegen te gaan. Wanneer de symptomen minder dan twee dagen geleden begonnen, moet je een koudepak gebruiken. In het andere geval gebruik je best het warmtepak.
Massages kunnen de pijn ook verlichten. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer iemand met ervaring de juiste drukpunten masseert.

Gewoon rusten is nog steeds de beste manier om je rug te ontlasten. Daarom heeft het de beste effecten, ook op lange termijn.

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen, daarom houd je je best aan de volgende raadgevingen:

Zorg dat je voldoende beweging krijgt. Zelfs iets kleins, zoals een dagelijkse wandeling, kan je rugspieren versterken.
De beste lichaamsbeweging voor je rug is zwemmen. Het water biedt een pijnvrije omgeving aan je rug.
Als je overgewicht hebt, kan je enkele kilo’s proberen kwijt te raken. Elke kilo die je verliest, is een kilo dat je rug niet meer moet dragen.
Wanneer je iets optilt, moet je altijd door je knieën buigen. Dit zorgt ervoor dat je rug niet al het gewicht moet opheffen.  
Dingen die te zwaar zijn, probeer je best niet op te heffen.
Zit niet te lang in dezelfde houding. Zorg voor een beetje beweging en een goede stoel.
Vermijd korte en zware inspanningen.
Voor vrouwen zijn schoenen met hoge hakken een grote boosdoener.

Dit bericht is gepost op 26 juni 2008 om 11:53 am uur en is geplaatst in spieren en gewrichten.

Andere interessante artikels: Wat zijn de verschillende contraceptiemethoden?
Wat is paruresis of plasangst?