Lichaamsvet: nodig of overbodig?

We kennen allemaal wel die extra kilootjes die zich na de feestdagen op onze heupen, buik en billen opslaan. Maar wanneer is het te veel van het goede? Wanneer ben je te dik? Wat is lichaamsvet eigenlijk en hebben we het wel nodig?

De functie van vet

Sommige mensen hebben er meer van dan anderen, maar (bijna) iedereen heeft lichaamsvet. En maar goed ook! Hoe overbodig het soms lijkt, toch heeft het zijn eigen functie binnen het lichaam. ’t Is te zeggen: lichaamsvet slaat energie op onder de vorm van vet. Dus een beetje lichaamsvet is wel nodig. Overdrijf je erin en heb je te veel lichaamsvet, dan noemt men dat overgewicht. In extreme gevallen spreekt men van obesitas.

Gemiddelde berekeningen

Zoals hierboven gezegd, heb je vet nodig. Maar hoe weet je nu of je er te veel van hebt en of je wel degelijk te veel weegt? Kan je trouwens te veel wegen maar toch perfect gezond zijn? Hier kunnen we volmondig ja op antwoorden. Hoe kan dat nu, vraag je je af. Strikt genomen betekent de term overgewicht dat je meer weegt dan gemiddeld berekend is voor een persoon van jouw grootte en gewicht. Gemiddeld. Want dat zijn de waarden die opgenomen zijn de standaardtabellen. Je kent ze wel, die tabellen waarin je je lengte en leeftijd dient te zoeken en waarna je jouw gewicht kan vergelijken met het gemiddelde gewicht. Die standaardcijfers geven dus aan wat het gewenste en meest ideale gewicht voor jou zou zijn.

Sportief of niet?

Het is handig dat men van die tabellen opstelt zodat je ongeveer een idee hebt hoe ver of dichtbij je het gemiddelde zit. Panikeer nu niet meteen als je een goede conditie hebt en wat meer weegt dan de aangegeven kilo’s. Want daar zit de adder onder het gras: een dergelijke schaal maakt geen verschil tussen vetkilo’s of het gewicht van je spieren. Het is dus perfect mogelijk dat een fit iemand met veel spieren meer weegt dan aangegeven staat in de tabellen maar toch kerngezond is. Simpelweg omdat spieren meer wegen dan vet. Ben je daarentegen niet sportief aangelegd en heb je niet veel spieren, dan is de schaal wel vrij juist. Steek je dan echt kilo’s uit boven het gemiddelde, dan is beter even op te letten. Ga eens langs bij je huisarts voor meer informatie.

Dit bericht is gepost op 16 september 2008 om 3:49 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Kinderen met astma: wat kan je doen?
Over cellulitis en cellulite