Ochtendmisselijkheid: wat doe je eraan?

Ochtendmisselijkheid associëren we vooral met zwanger zijn. Je hoort zwangere vrouwen dan ook vaak bezig over hoe misselijk ze wel niet zijn. Hoe dat juist komt is niet geweten, maar wel hoe je het kunt voorkomen.

Wat houdt die ochtendmisselijkheid juist in?

De naam op zich is een beetje misleidend want zo lijkt het of je alleen ’s ochtends misselijk bent. Maar zwangere vrouwen zullen wellicht al ondervonden hebben dat je op eender welk moment van de dag misselijk kunt worden. Vooral als je maag leeg is. Meer dan een derde van alle zwangere vrouwen krijgt in het eerste trimester met ochtendmisselijkheid te maken.

Bij sommige vrouwen houdt die misselijkheid zelfs tot het einde van de zwangerschap aan. Meestal blijft het gelukkig bij gewone misselijkheid waarbij je moet overgeven, je je ellendig voelt en hoofdpijn kunt hebben. In uitzonderlijke gevallen kunnen vrouwen door de misselijkheid niets meer eten, hebben ze ontzettend veel dorst, verliezen ze veel gewicht en hebben ze een verhoogde ademhaling en hartslag. In die gevallen moet de vrouw onmiddellijk naar het ziekenhuis om zichzelf en het kind niet in gevaar te brengen.

Wat zijn de oorzaken?

Niemand kon tot nu toe exact bepalen waar die ochtendmisselijkheid vandaan komt. Men vermoedt dat het zwangerschapshormoon HCG er voor een deel verantwoordelijk voor is. Maar het kan ook komen door de stretchbewegingen die de baarmoeder maakt of door verhoogde zuren in de maag wanneer je niets of het verkeerde voedsel eet. Emotionele factoren hebben ook hun invloed op ochtendmisselijkheid. Tijdens de eerste zwangerschap ervaar je die misselijkheid waarschijnlijk erger dan bij een latere zwangerschap. Ook al omdat je dan weet wat je te wachten staat en hoe je het kunt beperken.

Kun je ochtendmisselijkheid beperken of voorkomen?

Zwangere vrouwen zullen dit graag horen: het is inderdaad mogelijk om met enkele trucjes je misselijkheid te voorkomen of te beperken:

- Doe vooral ’s morgens alles rustig en overhaast niets.
- Eet iets wanneer je opstaat (een cracker bijvoorbeeld) want je wordt vaak misselijk omdat je maag leeg en je bloedsuikerspiegel te laag is.
- In plaats van 3 zware eet je beter 4 tot 6 lichte maaltijden per dag. Door de lange pauzes tussen twee maaltijden kun je misselijk worden, maar ook door te veel ineens te eten.
- Vermijd de geur en de smaak van voedsel waarvan je misselijk wordt.
- Eet vlak voor je gaat slapen nog een proteïnerijke maaltijd.
- Probeer stressvolle situaties te vermijden, zowel thuis als op het werk.
- Crackers en beschuiten verminderen de misselijkheid.
- Drink voldoende (water, kruidenthee of fruitsap) zeker als je regelmatig moet overgeven.
- Slaap en rust voldoende uit.

Mag je ochtendmisselijkheid behandelen?

Als bovenstaande methodes je geen stap vooruit helpen, kan je arts je op medicatie gebaseerde behandelingen voorschrijven. Begin tijdens je zwangerschap nooit zomaar iets te nemen maar vraag altijd eerst raad aan je dokter of gynaecoloog.

Dit bericht is gepost op 17 december 2008 om 12:35 pm uur en is geplaatst in zwangerschap en baby.

Andere interessante artikels: Wat als je maar geen kinderen krijgt?
Wat is bewegingsziekte of reisziekte?