10 manieren om je metabolisme goed te laten werken

Afslanken en vet verbranden kan op twee manieren. Ofwel let je op je eten en consumeer je minder calorieën ofwel blijf je evenveel eten maar verbruik je meer calorieën. Een combinatie van de twee is natuurlijk het meest efficiënt. Uiteindelijk komt het er op neer dat je dagelijks meer calorieën moet verbranden dan je verbruikt. Hier vind je alvast 10 tips om meer calorieën te verbruiken en zo vet te verbranden.

Bouw spieren op

Door wat aan krachttraining te doen en op die manier meer spieren te ontwikkelen verbruik je niet alleen energie en calorieën tijdens je training. De spieren die je opbouwt zullen ook meer calorieën blijven verbranden. Zo verhoog je je metabolisme en kan je vet verbranden zonder dat je veel minder moet gaan eten.

Drink genoeg water

Volgens een Duits onderzoek zou het drinken van twee glazen water je metabolisme met 30% verhogen. Als je dus dagelijks 1,5 liter water drinkt, kan je op een jaar tijd 17.000 calorieën verbranden, wat overeenkomt met twee kilo vet.

Beperk je alcoholverbruik

Alcohol vertraagt het metabolisme, waardoor je minder calorieën en minder vet zal verbranden.

Beoefen verschillende sporten

Als je vet en calorieën wilt verbranden,  kun je best afwisseling brengen in je trainingen.

Verander geregeld van sport

Wanneer je vet en calorieën wil verbranden moet je proberen afwisseling te brengen in je trainingen. Het menselijk lichaam zal altijd zo zuinig mogelijk met energie omspringen, zeker als je steeds op dezelfde manier traint. Als je de ene dag gaat lopen, probeer de andere dan te zwemmen of te fietsen. Op die manier vermijd je dat je lichaam went aan de inspanningen.

Consumeer meer proteïnen

Een beetje extra eiwitten of proteïnen tijdens de maaltijd verhoogt je metabolisme.  Het lichaam gebruikt immers meer energie voor de vertering van proteïnen. Maar hiermee overdrijven is ook niet goed. Proteïnen kunnen hoogstens 20 à 35% van je dieet uitmaken. Als je te veel proteïnen consumeert, kan dat de nieren  belasten en de vetopslag stimuleren.

Eet de hele dag door gezonde snacks

Door je lichaam de hele dag door van gezonde energie te voorzien voorkom je dat je metabolisme vertraagt, ons lichaam gaat zo efficiënt om met energie dat het zijn processen vertraagt van zodra en minder energie voorhanden is. Kies daarom ook voor 5 kleinere maaltijden per dag in plaats van 3 grotere.

Let op met geraffineerde koolhydraten

Er zijn twee soorten koolhydraten,  complexe koolhydraten en geraffineerde koolhydraten. Verkies zoveel mogelijk complexe boven geraffineerde koolhydraten. Complexe koolhydraten komen vooral voor in volkoren graanproducten, noten, groenten, fruit … geraffineerde koolhydraten zitten in suiker, chocolade, wit brood, witte rijst, taart, snoep… . Geraffineerde suikers vertragen ons metabolisme en zijn daarom te vermijden.

Probeer je trainingen te spreiden

Meerdere korte trainingen zijn beter dan 1 lange workout. Na een inspanning blijft je metabolisme nog een uur of twee in een hogere versnelling werken. Als je dus meerdere korte trainingen doet, zul je dus langer calorieën verbranden dan wanneer je één grote inspanning levert.

Probeer veel te bewegen

Mensen die de hele dag bezig zijn verbruiken vanzelfsprekend meer calorieën dan mensen die de hele dag bewegen. Als je een job hebt waarvoor je veel moet stilzitten, wandel dan eens terwijl je telefoneert, loop eens daar de collega een verdieping hoger in plaats van te telefoneren, neem de trappen in plaats van de lift. Samen kunnen deze kleine dingen echt het verschil maken!

Slaap voldoende

Volgens onderzoeken zouden mensen die kampen met een chronisch slaaptekort moeilijker energie verbranden dan anderen. Dat zou te wijten zijn aan een verhoogde concentratie insuline in het lichaam en het stresshormoon cortisol. Bij een slaaptekort heeft het lichaam energie te weinig om het metabolisme goed te laten werken en dus efficiënt calorieën te verbranden.

Dit bericht is gepost op 19 maart 2009 om 12:14 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Hoe moet je een steenpuist behandelen?
Oorzaken en behandeling van aften