Hoe een jetlag voorkomen?

Als je een lange vliegreis maakt, waarin je meerdere tijdzones overschrijdt, kan je bij je aankomst wel eens geconfronteerd worden met het fenomeen jetlag. Je voelt je dan moe en prikkelbaar, suf en zelfs gedesoriënteerd. Sommige mensen hebben daarnaast ook nog last van hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, slaapproblemen, concentratiestoornissen, enz.

Oorzaak van een jetlag

Onze interne biologische klok heeft wat tijd nodig om zich aan te passen aan de tijdsignalen in de nieuwe tijdzone. Het kan enkele dagen duren voor je lichaam zich  heeft aangepast aan de nieuwe tijdzone.

Tips om jetlag te voorkomen

Er bestaat geen specifieke manier of behandeling om jetlag te voorkomen. De volgende tips zouden je kunnen helpen een jetlag te vermijden, maar dit is voor iedere persoon anders.

- Zet je horloge bij het aan boord gaan van het vliegtuig gelijk met de tijd op de plaats van je bestemming. Zo kan je je op het vliegtuig reeds beginnen aanpassen.
- Zorg voor een goede nachtrust de nacht voor je vertrekt. Eet de dagen voor je vertrekt gezond.
- Naar het oosten vliegen leidt meestal tot meer problemen dan naar het westen vliegen. Als je naar het oosten vliegt, kies je best voor een dagvlucht. Op die manier kan je niet lang na je aankomst gaan slapen. Als je ’s nachts vliegt en in de vroege ochtend aankomt, kan je best een paar uurtjes gaan rusten voordat je de dag verder zet tot in de nieuwe tijdzone de nacht valt.
- Je kan je op je reis voorbereiden door in de week voor je vertrekt je slaapritme al gedeeltelijk aan te passen. Als je naar het oosten reist, kan je iedere dag iets vroeger gaan slapen en iets vroeger opstaan. Als je naar het westen reist, kan je het omgekeerde doen. Je maaltijden kan je ook iedere dag een beetje opschuiven, maar let er wel op dat je dit geleidelijk doet.
- De eerste nachten kan een licht slaapmiddel je eventueel helpen om in slaap te komen.

Dit bericht is gepost op 1 februari 2010 om 9:24 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Vliegangst en wat je ertegen kan doen
5 mythes over cafeïne