5 mythes over cafeïne

Over cafeïne wordt veel verteld. Zo zou het niet erg goed zijn voor de gezondheid. Maar klopt dit allemaal wel, of mogen we rustig voortdoen met onze dagelijkse koffie? In deze tekst worden 5 ‘cafeïnemythes’ ontkracht.

Cafeïne is verslavend

Deze stelling klopt gedeeltelijk, afhankelijk van wat je precies bedoelt met ‘verslavend’. Cafeïne stimuleert het centraal zenuwsysteem. Als je het vaak gebruik, kan je een lichte lichamelijke afhankelijkheid ontwikkelen. Maar cafeïne zal nooit je fysieke of mentale gezondheid ondermijnen, zoals alcohol of drugs dat wel doen.

Als je plots stopt met cafeïne, kan je een dag of een paar dagen lang symptomen vertonen als lichte hoofdpijn, vermoeidheid, angst, geïrriteerdheid, depressie en moeite met concentreren. Maar ook dit is nog niets vergeleken met stoppen met roken, drugs  of alcohol.

Cafeïne leidt tot slaapproblemen

Je lichaam zal cafeïne snel absorberen, maar kan er ook snel vanaf geraken. Na vier tot vijf uur heeft het lichaam de geconsumeerde cafeïne al voor de helft verwijderd. Na 10 uur is meer dan 75% van de cafeïne verdwenen. Twee koppen koffie ’s morgens zal bij de meeste mensen geen invloed hebben op hun nachtrust.

Als je later op de dag koffie consumeert, kan dat wel een invloed hebben op je slaap. Bij de meeste mensen wordt de slaap niet beïnvloed als ze zes uur voordien hun laatste kop koffie gedronken hebben. Maar of cafeïne een invloed heeft op slaap, verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van hoeveel koffie zij drinken.

Cafeïne verhoogt het risico op aandoeningen als kanker, osteoporose en hart- en vaatziekten

Gemiddelde hoeveelheden cafeïne (ongeveer 300 milligram of 3 koppen koffie) zijn zeker niet schadelijk. Cafeïne zou helemaal geen effect hebben op osteoporose en kanker. Als je lijdt aan hoge bloeddruk, doe je er goed aan niet te veel cafeïne te consumeren, want cafeïne verhoogt de bloeddruk en hartslag tijdelijk  lichtjes.

Cafeïne is schadelijk tijdens de zwangerschap

Onderzoeken hebben geen enkel verband aangetoond tussen kleine hoeveelheden cafeïne en miskramen, vruchtbaarheidsproblemen, vroeggeboorrtes… Toch wordt aangeraden tijden de zwangerschap niet meer dan 200 milligram koffie (twee koppen) te consumeren.

Cafeïne heeft een uitdrogend effect

Cafeïnehoudende drankjes zorgen er vaak voor dat je naar de wc moet gaan, maar hebben geen dehydraterend effect.

Dit bericht is gepost op 3 februari 2010 om 12:56 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Hoe een jetlag voorkomen?
Last van een hese stem?