Tips om meer vezels toe te voegen aan je dieet

Door veel vezels te eten, houd je je spijsverteringsstelsel gezond, vermijd je problemen met je stoelgang en verlaag je je risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Vrouwen hebben per dag te minste 25 gram vezels nodig, mannen meer dan 35.

Vezels komen bovendien goed van pas als je op dieet bent en wil afvallen. Vezels geven je namelijk een vol gevoel, waardoor je minder vetrijke voeding zal eten.

Voedingsproducten die rijk zijn aan vezels, zijn onder meer fruit, groenten en volkorenproducten. Meer vezels eten hoeft helemaal niet te betekenen dat je je  volledige eetpatroon moet veranderen. Per dag heb je ongeveer 30 gram vezels nodig.

- Een fruitsalade is gemakkelijk te bereiden.
- Eet een sinaasappel in plaats van sinaasappelsap te drinken.
- Eet de schil van appels en peren.
- Eet je aardappelen in de schil. De schil bevat juist de meeste voedingsstoffen.
- Eet volkorenbrood in plaats van wit brood.
- Noten zijn erg vezelrijk en dus een ideale snack.
- Eet havermout of muesli als ontbijt.
- Neem een  lekkere maaltijdsalade als lunch
- Maak bij iedere maaltijd een slaatje klaar
- Maak meer maaltijden met zilvervliesrijst, tarwe, bulgur en linzen

Dit bericht is gepost op 3 februari 2010 om 1:09 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Bescherm je huid tegen de winterkoude
Wat moet je doen als je gebeten wordt door een dier?