Hoe voorkom je sportblessures?

Elk jaar vinden tienduizenden mensen hun weg naar de dokter vanwege sportblessures. Sporten is noodzakelijk om een goede conditie te blijven hebben, je lichaam in vorm te houden en een gezonde levenswijze aan te gaan. Maar als je niet de juiste trainingsmethodes gebruikt, kunnen je spieren en gewrichten er ernstig onder lijden. Sporten opgeven is geen optie, dus moeten we proberen om zo te sporten dat we blessures voorkomen.

Vermijd dehydratatie

Drink voldoende tijdens het sporten. Dat is uitermate belangrijk. Wacht niet totdat je dorst krijgt om te drinken, maar houd je waterfles voortdurend bij de hand. Als je gestopt bent met sporten, kan je best nog steeds voldoende blijven drinken.

Van dehydratatie krijg je hoofdpijn, een goede indicatie dat je te weinig gedronken hebt!

Om dezelfde reden is het aan te raden om alcohol en cafeïne te vermijden. Beide staan er bekend om dat ze dehydratatie bevorderen.

Sport niet tijdens de warmste uren van de dag. Ook dat bevordert het uitdrogen. Als je buiten sport, vergeet dan zeker niet om je tegen de zon te beschermen.

De juiste trainingsmethodes

Om het risico op blessures te minimaliseren, helpt het om je op te warmen alvorens je gaat sporten. De opwarming kan bestaan uit joggen en stretchen. Door te stretchen word je flexibeler en op die manier verminder je het risico op blessures.

Afkoelen na het sporten helpt ook de risico’s te verminderen. Door na een zware inspanning nog enkele rondjes te wandelen bijvoorbeeld, zullen je spieren achteraf minder stijf en pijnlijk aanvoelen.

Overbelasting is zeker uit den boze. Wanneer je een nieuwe activiteit begint, bouw het dan mooi en gelijkmatig op. Je moet niet meteen het hoogste niveau willen bereiken. Als je pijn voelt, stop dan ook meteen. Om zeker te zijn dat je de juiste trainingsmethodes hanteert, is het aan te raden dat je lessen neemt, tips aanneemt en je laat leiden door iemand die genoeg van de desbetreffende sport afweet.

Het juiste materiaal

Je kan al beginnen met het uitkiezen van de juiste schoenen, om je voeten, enkels en knieën te ondersteunen. Vooral bij sporten als lopen, netbal en voetbal zijn aangepaste schoenen van groot belang om blessures te voorkomen.

Draag bescherming zoals een helm, handschoenen, beschermstukken voor de ellebogen en knieën, polsbandjes,… Dit kan handig zijn wanneer je een sport beoefent die een groter risico geeft om bijvoorbeeld te vallen, zoals rolschaatsen of fietsen.

Het juiste dieet

Geef je lichaam na een maaltijd de tijd om te verteren. Wacht dus tussen één en vier uur na het eten om te gaan sporten. Maar ook wat je eet is van belang. Voor je gaat sporten kan je best een maaltijd eten die weinig vetten bevat, maar veel koolhydraten (suikers). Vetten kunnen je namelijk een opgeblazen gevoel geven en tijdens het sporten kan dat nogal eens ongemakkelijk zijn. Suikers daarentegen geven e voldoende energie.

Dit bericht is gepost op 2 augustus 2010 om 9:11 am uur en is geplaatst in sporten en gezondheid.

Andere interessante artikels: Leven met een pacemaker
Opletten voor hondsdolheid