Spierpijn in de benen

Aangezien je benen voortdurend worden gebruikt is het normaal dat je soms eens spierpijn hebt in je benen. Spierpijn zal je voelen als je de spieren van je benen overmatig hebt gebruikt en dus hebt overbelast. Soms zijn er ook afwijkingen die er voor zorgen dat je spierpijn hebt in je benen.

Oorzaak?

De meest voorkomende oorzaak van spierpijn is lichaamsbeweging. Als je net stevig bent gaan sporten is het normaal dat je spierpijn voelt in je benen. De pijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes van de spiervezels. Je benen zullen dan vrij stijf aanvoelen, maar het is een normale reactie van je lichaam op een ongewone inspanning. De pijn zal je meestal 2 dagen later nog voelen, maar bij een volgende inspanning van hetzelfde kaliber zal je geen spierpijn meer voelen. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de spierpijn bij lopers. Zij zullen vaak spierpijn voelen in de benen na het lopen, vooral als ze blijven doorzetten na het voelen van wat pijn of plots sneller gaan lopen. Ook hier wordt de pijn veroorzaakt door scheurtjes en soms zelfs een breuk van de spiervezels.

Zwangere vrouwen hebben vaak ook last van spierpijn, al is de oorzaak hiervan onduidelijk. Een verandering van de bloedcirculatie of het gewicht van de baby zijn mogelijke oorzaken. Maar de pijn zal wel ophouden na de bevalling. Ook zwaarlijvige personen hebben hier last van. Door het overgewicht zijn de benen sneller overbelast en dit zal spierpijn veroorzaken. De enige oplossing hiervoor is afvallen.

Er zijn nog andere oorzaken voor spierpijn in je benen: bepaalde medicijnen, alcohol, roken, overbelaste spieren, blessures, bloedklonters, ziektes zoals griep, malaria en polio en ten slotte slechte voeding met een tekort aan vitaminen en water.

Behandeling?

De spierpijn die je in je benen voelt na een inspanning kan je in zekere zin voorkomen door goed op te warmen en te stretchen voor je gaat sporten. Als je bij het lopen pijn begint te voelen kan je best stoppen met lopen. Achteraf een ijsbad of een koud bad is ook goed voor de recuperatie van de spieren, net zoals een massage van de benen. Het is ook beter dat je niet dagelijks gaat sporten als je hier last van hebt, maar een paar dagen wacht met de volgende inspanning. Als je na een week toch nog pijn voelt in je benen kan je best je huisarts raadplegen. Bij zwangere vrouwen moet je de spieren goed masseren en stretchen. Veel drinken is ook belangrijk. Warm water is bevorderend om je spieren te laten ontspannen.

Dit bericht is gepost op 2 augustus 2010 om 2:02 pm uur en is geplaatst in spieren en gewrichten.

Andere interessante artikels: Oefeningen tegen kniepijn
Borstkanker, wat is het?