Wat is een correcte lichaamshouding?

Veel mensen onderschatten het belang van hun lichaamshouding. Het lichaam heeft beweging nodig en veel afwisseling van houding, opdat de spieren en ligamenten soepel blijven en niet verrekken. Maar beweging is niet altijd mogelijk en een groot deel van de bevolking (scholieren, bedienden) brengt zijn dag zittend door. Maar hoe zit je dan? Een foute houding bij het zitten of staan kan leiden tot pijnlijke rugklachten. Deze zijn eenvoudig te vermijden door het aanleren van een correcte en natuurlijke houding.

Bij het zitten

Vooral voor mensen die veel tijd zittend doorbrengen, zoals bijvoorbeeld bedienden, is het belangrijk op de juiste manier te zitten. De beste (bureau)stoel is een stoel met rechte leuning. Zorg ervoor dat je rug dezelfde lijn volgt als de vorm van de stoel. Ook je nek, schouders en achterwerk moeten deze rechte lijn volgen. Probeer niet voorover te leunen of onderuit te hangen. Dit lijkt misschien comfortabeler maar is het niet voor je lichaam! Zet je voeten vervolgens stevig en volledig op de grond.
Deze houding is geschikt bij rugpijn, maar helpt evengoed rugklachten voorkomen. Een bijkomend psychologisch voordeel is dat mensen die correct en recht zitten, een zelfverzekerde indruk maken.

Bij het rechtstaan

Wanneer je denkt dat je een foute houding aanneemt, kan je best eens controleren voor de spiegel. Zet je nek, schouders en heupen recht. Je houding is in orde wanneer in profiel je oren op dezelfde rechte verticale as liggen als je schouders. Wanneer dit niet het geval is, wil dit meestal zeggen dat je je hoofd en schouders teveel naar voor laat zakken wanneer je staat of loopt. Probeer je gewicht gelijk te verdelen over beide benen en voeten en laat je lichaam rusten op de hele voet (niet enkel op de bal van de hiel of op de tippen van je tenen).

Je kan deze houding testen door tegen een muur te gaan staan. Wanneer je schouders en achterwerk de muur raken, zou ook de achterkant van je hoofd tegen de muur moeten rusten. Indien je bij het corrigeren van je houding pijn ervaart, moet je er meteen mee stoppen. Dit wil zeggen dat je een onnatuurlijke houding probeert te forceren.

Dit bericht is gepost op 3 augustus 2010 om 1:44 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Oorzaken van winderigheid
Slaapaandoeningen: als slapen een opgave wordt