RSI: hoe voorkomen?

Repetitive Strain Injury of kortweg RSI, vroeg of laat hebben veel mensen die dagelijks met een computer moeten werken er mee te maken. Urenlang computerwerk verrichten kan diverse pijnklachten veroorzaken ten gevolge van een chronische overbelasting. RSI is echter veel meer dan de gekende muisarm. Ook andere beroepen losstaand van een beeldscherm kunnen RSI teweegbrengen.

Repetitive Strain Injury betekent  letterlijk ‘lichamelijke aandoening door herhaalde overbelasting’ en is dan ook slechts een verzamelnaam voor allerlei klachten die te maken hebben met gedurende lange tijd herhaaldelijk uitoefenen van dezelfde, doch soms kleine en op zich niet inspannend lijkende bewegingen. Een kassierster die elke dag producten over de kassa moet schuiven kan dus ook last krijgen van RSI.

Niet enkel bewegingen kunnen leiden tot deze pijnsignalen. Psychologische factoren hebben een minstens even belangrijke invloed, zo blijkt uit onderzoek. Mensen die meer stress ondervinden op de werkvloer en daarbij ook nog eens op weinig sociale steun kunnen rekenen in de werkomgeving, hebben duidelijk een hogere kans op dergelijke aandoeningen. Waarschijnlijk is RSI dan ook (mede) een uiting van een geestelijke overspanning.

Hoe kan je dit nu voorkomen?

Een eerste manier om RSI te voorkomen is dan ook het vermijden van stress. Daar dit voor vele mensen onmogelijk is zijn er gelukkig ook andere tips om RSI te lijf te gaan.

Allereerst is het belangrijk dat je een goede werkhouding aan neemt. Zorg dat je stoel op de juiste hoogte staat en ga zelf ook op de juiste manier voor het beeldscherm zitten. Volgens wetenschappelijk onderzoek is achteroverleunen in een hoek van 135° het beste voor het menselijk lichaam.

Naast de juiste houding is ook de inrichting van de werkplek van belang. Men moet bij het inrichten van een bureau volgende dingen in acht nemen: juiste hoogte van het bureaublad, kijkhoek naar het beeldscherm  (bij voorkeur de bovenkant van het scherm op ooghoogte), instelling van de stoel en een goede ondersteuning voor polsen en voeten in acht nemen.

Bij voorkeur maakt men ook gebruik van speciale hulpmiddelen bij de inrichting. Zo kan men een balmuis of trackball (deze maakt gebruik van duim i.p.v. arm) installeren of een softwareprogramma downloaden dat het gebruik van een muis beperkt.  Om verdere lichamelijke klachten te voorkomen en om geestelijk te ontspannen, is het bovendien belangrijk om genoeg pauzes in te lassen en afwisselend werk te doen. Zorg voor een goede lichamelijke conditie, door bijvoorbeeld te sporten. Sterke spieren en ledematen raken namelijk minder snel overbelast. Bovendien is sporten een uitstekende uitlaatklep om stress los te laten.

Dit bericht is gepost op 20 augustus 2010 om 9:41 am uur en is geplaatst in overige aandoeningen, Algemeen.

Andere interessante artikels: Lippen: gesprongen, gebarsten, maar hoe genezen?
Wat is anafylaxie?