Een vegetarisch leven. Hoe begin je eraan?

Albert Einstein zei het al: “Niets kan onze gezondheid en het voortbestaan van leven op aarde zoveel helpen als de evolutie naar een vegetarische levenswijze.”.

Meerdere studies hebben al aangetoond dat mensen die ervoor kozen vegetarisch te eten een gezondere levensstijl hanteren. Vegetarisch eten zorgt ervoor dat het risico op obesitas, hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk en diabetes aanzienlijk daalt. Daarenboven verklein je ook je ecologische voetafdruk door producten als vlees te vermijden waardoor je ook je steentje bijdraagt aan een duurzamere wereld.

Vlees mijden, en wat dan nog?

Vegetarisch leven is meer dan het opgeven van vlees eten alleen, onder vegetariërs verstaan we iedereen die vlees, gevogelte, schaaldieren en vis mijdt uit zijn voedingspatroon. Veganisten mijden ook alle dierlijke producten zoals bijvoorbeeld eieren en melk. Wanneer je kiest om geen vlees meer te eten maar wel nog vis ben je in principe een pescatariër of een semi-vegetariër.

Het is echter niet voldoende deze producten gewoon uit je dieet te schrappen en verder te eten zoals je voordien deed. Om alle essentiële voedingsstoffen op te nemen in je lichaam is het belangrijk de rest van je eetpatroon ook aan te passen.

Kan iedereen vegetarisch worden?

Jong en oud, iedereen kan en mag vegetarisch worden. Enkel kinderen tussen 6 maanden en 5 jaar hebben er baat bij supplementaire vitamines in te nemen. Met name vitamine A, C en D zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. De vitaminen kan je onder andere bij de apotheker krijgen in druppelvorm.

Vervangproducten

Net zoals vleeseters is het belangrijk als vegetariër gevarieerd te eten. Peulvruchten zoals bonen en linzen bevatten vezels en proteïnen en bevatten weinig vet. Bovendien zorgen ze ook voor voldoende vitamine B. De nodige proteïnen kan je daarnaast ook opnemen door het nuttigen van producten gebaseerd op soja, zaden, noten en eieren. Om het verzadigde gevoel dat vlees je geeft niet te hoeven missen kan je eens een veggieburger eten. Een bekend vleesvervangend product is bijvoorbeeld Quorn.

Hoe begin ik eraan?

Het kan geen kwaad van de ene op de andere dag jezelf een vegetarische levensstijl aan te meten. Je kan best nadenken over wat voor jou de beste methode is om vegetariër te worden. Sommige mensen beginnen door geen rood vlees meer te eten, vervolgens ook kip te schrappen uit hun dieet om tenslotte ook vis te mijden. Op die manier is de overgang naar een vegetarisch eetpatroon niet al te bruusk.

Je kan ook kiezen om in het begin één dag in de week vegetarisch te koken. Vervolgens kan je een tweede en derde dag bijnemen om ten slotte volledig vegetarisch te eten.

Dit bericht is gepost op 31 augustus 2010 om 9:36 am uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Een ontwrichte schouder… wat doe je eraan?
Wat is een hartritmestoornis?