Zit recht! Wat is een goed zithouding?

Tegenwoordig zijn er ongelooflijk veel jobs waarbij je verwacht wordt de hele dag achter je computer te zitten. Wanneer je buiten de werkuren zorgt voor wat beweging kan zoveel bureauwerk geen kwaad, tenminste als je aandacht besteedt aan een juiste houding.

Rugklachten proberen te bestrijden kost vaak hopen inspanningen, geld en tijd. Daarom is het beter te voorkomen dat je rugklachten krijgt, een correcte houding kan daarin helpen.

Ruggensteun & voetbankje

Zorg voor een comfortabele verstelbare stoel. Door de rugleuning van je stoel zo in te stellen dat je onderrug ondersteund wordt ga je vanzelf rechter zitten. Je knieën zouden op één lijn moeten staan met je heupen. Gebruik eventueel een voetsteuntje om dit te vergemakkelijken. Je voeten horen plat op de grond te staan. Door je benen te kruisen kan je je bloedsomloop immers afsnijden.

Positie van het beeldscherm & klavier

Wanneer je beeldscherm op ongeveer een armlengte van je afstaat en de bovenkant van het scherm zich op ooghoogte bevindt staat je scherm perfect. Als je scherm echter anders gepositioneerd staat moet je je nek hoogstwaarschijnlijk buigen waardoor je zelf automatisch een slechtere houding aanneemt. Je kan zorgen voor een steun voor je beeldscherm, om het op juiste hoogte te krijgen.

Je klavier staat perfect wanneer het op een ruime decimeter van je afstaat. Zorg ervoor dat je polsen genoeg steun hebben en je ze niet hoeft te krommen om vlot te kunnen typen. Een polssteun kan hierbij helpen. Voor een gezonde houding is het aangeraden je ellebogen naast je lichaam te houden.

Zet je beeldscherm en klavier recht voor je. Werken met een gedraaide rug is niet gezond.

Ten slotte is het een goed idee spulletjes die je vaak nodig hebt dicht bij je te bewaren. Het is per slot van rekening niet goed voor je lichaam om je vaak uit te rekken of een ongezonde draaibeweging te maken.

Wanneer je vaak telefoneert is het slim je vaste toestel in te ruilen voor een headset. Je nek en schouder zouden snel verkrampen als je de hoorn steeds tussen je schouder en je hoofd klemt.

Ontspan

Door steeds dezelfde bewegingen uit te voeren krijgen meer en meer mensen last van een ‘muisarm’. Zowel je rug, je polsen, je armen als je schouders zullen je dankbaar zijn wanneer je minimum om de twee uur een pauze inlast en een andere houding aanneemt.  Op die manier krijgen ook je ogen even rust.

Dit bericht is gepost op 31 augustus 2010 om 8:59 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Voedsel en water in het buitenland
Een ontwrichte schouder… wat doe je eraan?