Slaaphygiëne, hoe kan je het best slapen?

Met slaaphygiëne bedoelt men de gewoonten die je helpen om een goede nachtrust te hebben. De meeste slaapproblemen worden vaak veroorzaakt door slechte gewoonten die je door de jaren heen aangeleerd hebt. Je kan je slaapkwaliteit drastisch veranderen door enkele veranderingen aan te brengen in je levensstijl.

Volg jouw biologische klok

Het slaap-waak ritme wordt geregeld door een interne biologische klok in de hersenen. Om een goede nachtrust te hebben, mag je deze klok niet tegenwerken.

Sta elke dag rond hetzelfde tijdstip op. Deze routine zorgt ervoor dat de biologische klok zich gaat aanpassen en instellen waardoor je na een tijd altijd op hetzelfde tijdstip moe wordt.

Als je moe bent, negeer dit dan niet. Ga je bed in zodra je lichaam je laat merken dat het er klaar voor is. Ga daarentegen niet naar bed als je je nog niet moe voelt. Zo zal je er alleen voor zorgen dat je slechte gewoonten ontwikkelt zoals wakker liggen.

Zorg ook dat je voldoende buiten komt gedurende de dag. De blootstelling aan het licht gedurende de uren dat je wakker bent helpt ook je biologische klok in te stellen.

Verbeter je slaapomgeving

Investeer in een matras die niet te hard maar ook niet te zacht is. Zorg ervoor dat de kamer een juiste temperatuur heeft en dat het donker genoeg is. Als je last hebt van blaffende honden of luide buren, koop dan oordopjes. Gebruik bovendien je slaapkamer enkel om te slapen. Als je je kamer ook gebruikt als een tweede lounge kamer, zullen je gedachten de slaapkamer associëren met een activiteit waardoor je moeilijker in slaap zult vallen.

Vermijd verslavende middelen

Sommige mensen denken dat ze door middel van verdovende middelen beter zullen slapen. Veel rokers beweren dat sigaretten helpen om te relaxen. Maar het is bewezen dat nicotine juist een opwekkend middel is. De nevenwerkingen zoals een sneller hartritme en een hogere bloeddruk houden je nog veel langer wakker.

Alcohol helpt misschien wel goed om in slaap te geraken, maar het verstoort de slaapfasen gedurende de slaap waardoor je je ’s morgens niet fris voelt. Bovendien zul je vaker ’s nachts naar het toilet moeten gaan en heb je ’s morgens kans op een kater.

Slaappillen mogen enkel tijdelijk gebruikt worden. Ze brengen ook heel wat nadelen met zich mee. Zo kan je door de dag moe zijn. Bovendien pak je de echte oorzaak van je slaapprobleem niet aan en je komt in een vicieuze cirkel terecht.

Dit bericht is gepost op 13 september 2010 om 10:55 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Zelf stoppen met drinken
Hoe lang blijft alcohol in je lichaam?